مسابقه بررسی کیس های اخلاقی (سوال 2)

شروع موضوع توسط edcadmin ‏12 نوامبر 2016 در انجمن راند اخلاق پزشکی 1395

وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.
  1. 9218104346

    9218104346 New Member

    اول از همه باید تمام شرایط برای رسیدن امبولانس به مسیر محیا باشد ولی از انجایی که ترافیک بوده و مردم اطراف بیمار جمع شده بودند، همه ی این عوامل باعث کندی حرکت و اضطراب در دو تکنسین شده است.
    مسلما دو تکنسین همه ی تلاششان را کرده اند پس نباید پزشک در ان شرایطی که حتی اگر گروه امداد هم مقصر بودند به اطرافیان بیمار این گونه صحبت میکرد باید میگذاشت با شرایط کنار می آمدند و پس از اینکه کمی جو آرام شد، شرایط را توضیح میداد.
    با توجه به سن بالا بیمار و علایم موجود باید به همراه بیمار آگاهی درباره وضع مریض داده شود و توجیه شوند و آنها را آرام کنیم. دکتر باید طوری رفتار کند که همراهان بیمار متوجه شوند که هم پزشک و هم تیم اورژانس و هم پرستارها حداکثر تلاششان را انجام داده اند.
    در مورد جمله پزشک؛ جمله درست نبوده و همیشه ابتدا باید با سوالاتی اعم از بیماری های شخص و وضعیت اخیر او را از زبان همراه بیمار بشنویم بعد ما جمله را کامل کرده و برایشان با آرامش توضیح دهیم. به احتمال زیاد هم مریض دچار cva شده بوده.
    باید خود را در غم ان ها شریک میدانست و میگفت که هر کاری از دست خودش و تیمش برمی امده انجام داده اند و حتی هنوز هم مشغول به عمل احیا هستند و برای برگرداندن وی تلاش می کنند. بعد با بررسی و سنجیدن همه ی شرایط و عوامل و جویا شدن از خود دو تکنسین در مورد مقصر بودن یا نبودن قضاوت میکرد. باید این را در نظر داشت که شرایط بیمار به خاطر سن زیاد و وجود ترافیک و هرج و مرج اطراف بسیار بحرانی بوده است.
    از طرفی در مورد ضرب و شتم تکنسین ها؛ کادر درمانی نیز حق و حقوقی در مقابل مراجعه کنندگان دارند و اگر خلاف حقوقشان با آن ها برخورد شود، میتوانند از فرد مربوطه شکایت کنند که این مورد را نیز شامل میشود. از طرفی باید مراقب باشند که کاری خلاف قوانین مربوط به حقوق مراجعه کننده انجام ندهند و شرایط آن ها را درک کنند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏24 نوامبر 2016
  2. 9218104317

    9218104317 New Member

    با توجه به سن بیمار و وضعیت وخیم او مثل نداشتن تنفس خود به خودی و میدریاز دوبل و آسپیراسیون به ریه و نارسایی قلبی احتمال تروما وارد شده به سر و خون ریزی داخل مغزی یا ایجاد هماتوم مغزی است.
    سوال 2:بین پزشک و اعضای کادر درمانی یک رابطه همدلی و همکاری باید وجود داشته باشد .به نوعی که در برخورد با شرایط حاد بیمار و محیط با همکاری هم سعی در بهبودی بیمار کنند . و موفقیت در عملیات نجات بیمار و بهبود یک بیمار حاصل مشارکت و همکاری کل اعضای کادر درمانی و پزشکان است و نتیجه زحمات و تلاش های همه کادر است و نه فقط پزشک.در مورد این کیس هم پزشک باید شرایط محیطی و ترافیک و شلوغی و ... را در نظر بگیرد و بداند تکنسین های اورژانس تمام تلاش خود را در نجات بیمار کرده اند .
    سوال 3:نمیتوان به راحتی در مورد پاسخ پزشک نظر داد و او را قضاوت کرد چرا که پزشک هم از نظر روانی ممکن است تحت فشار بوده باشد و به دلیل خستگی یا سایر شرایط پاسخ داده است . و در ان لحظه متوجه جواب و تاثیر ان در همراه بیمار نشده است اما اگر من جای پزشک بودم میگفنم :علی رغم تلاش های فراوان تیم درمانی با توجه به وضعیت سنی و اتفاق رخ داده بیمار به اقدامات احیایی پاسخ نداد و متاسفانه او را از دست دادیم.
    سوال4:با صبر و حوصله زمینه را برای گفتن خبر بد فراهم میکنیم و وضعیت بیمار و شرایط او وتلاش های تکنسین و اعضای کادر درمانی را جهت احیا بیمار و نجات جان او با ارامش توضیح می دهیم . سپس از ان ها میخواهیم ارامش خود را حفظ کنند با انها ابراز همدردی میکنیم.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏24 نوامبر 2016
  3. به نظرم من در این کیس همه ی کار ها به خوبی انجام شد و مشکل فقط از پزشکی بود که تقصیر را به گردن افراد دیگر انداخت در حالی که همه تمام تلاش خود را انجام داده بودند.
    به نظرم بهتر است در این موارد از جملات آرامش بخش تری استفاده شود برای مثال :
    متاسفم ما تمام تلاشمان را کردیم اما بلیطش برای بهشت از قبل رزرو شده بود.
    به نظر من بهتر است در این موارد برای تسلی بخشیدن به خانواده ی مرحوم یک روان شناس در بین کادر حضور داشته باشد یا نحوه ی برخورد به پزشکان آموزش داده شود .
    محمد حسین کلائی
     
    آخرین ویرایش: ‏19 نوامبر 2016
  4. heydarnejad

    heydarnejad New Member

    1- از انجایی که مردمک ها میدریاز دوبل دارند به احتمال زیاد بیمار در همان مراحل اولیه و قبل از رسیدن کادر درمانی فوت کرده بوده و از دست کسی کاری بر نمی امده است
    2- نباید اعضای درمانی و همکاران را جلوی همراهان بیمار تخریب کرد حتی اگر کم کاری و تقصیر از طرف انها بوده است
    3-بهتر بود از واژه های معنوی و این که عمر دست خدا است و اینکه ما تمام تلاشمون را کردیم استفاده شود تا اینکه همراهان بیمار را خشمگین کنیم و اینکه گفته شود که بیمار به علت کهولت سن دچار مشکلات دیگری هم بوده است که کار درمان را سخت کرده و و اینکه حتی اگر بیمار زنده میماند دچار شرایط بدی میشده مثلا در بستر بیماری می افتاده و خانه نشین میشده و از این قبیل مسائل.
    4- برای بیان یک خبر بد ابتدا بهتر است به همراهان غیر درجه یک گفته شود البته باید دقت نیز کرد که به چه کسی گفته میشود و همچنین در گفتن خبر بد باید دقت کرد که همراه و بیمار از درمان نا امید نشود و به طرزی بیان شود که قابل تحمل باشد .

    محمد حیدرنژاد
     
    آخرین ویرایش: ‏19 نوامبر 2016
  5. shekoofeghotbi

    shekoofeghotbi New Member

    اول از همه باید تمام شرایط برای رسیدن امبولانس به مسیر محیا باشد ولی از انجایی که ترافیک بوده و مردم اطراف بیمار جمع شده بودند، همه ی این عوامل باعث کندی حرکت و اضطراب در دو تکنسین شده است.
    مسلما دو تکنسین همه ی تلاششان را کرده اند پس نباید پزشک در ان شرایطی که حتی اگر گروه امداد هم مقصر بودند به اطرافیان بیمار این گونه صحبت میکرد باید میگذاشت با شرایط کنار می آمدند و پس از اینکه کمی جو آرام شد، شرایط را توضیح میداد.
    با توجه به سن بالا بیمار و علایم موجود باید به همراه بیمار آگاهی درباره وضع مریض داده شود و توجیه شوند و آنها را آرام کنیم. دکتر باید طوری رفتار کند که همراهان بیمار متوجه شوند که هم پزشک و هم تیم اورژانس و هم پرستارها حداکثر تلاششان را انجام داده اند.
    در مورد جمله پزشک؛ جمله درست نبوده و همیشه ابتدا باید با سوالاتی اعم از بیماری های شخص و وضعیت اخیر او را از زبان همراه بیمار بشنویم بعد ما جمله را کامل کرده و برایشان با آرامش توضیح دهیم. به احتمال زیاد هم مریض دچار cva شده بوده.
    باید خود را در غم ان ها شریک میدانست و میگفت که هر کاری از دست خودش و تیمش برمی امده انجام داده اند و حتی هنوز هم مشغول به عمل احیا هستند و برای برگرداندن وی تلاش می کنند. بعد با بررسی و سنجیدن همه ی شرایط و عوامل و جویا شدن از خود دو تکنسین در مورد مقصر بودن یا نبودن قضاوت میکرد. باید این را در نظر داشت که شرایط بیمار به خاطر سن زیاد و وجود ترافیک و هرج و مرج اطراف بسیار بحرانی بوده است.
    از طرفی در مورد ضرب و شتم تکنسین ها؛ کادر درمانی نیز حق و حقوقی در مقابل مراجعه کنندگان دارند و اگر خلاف حقوقشان با آن ها برخورد شود، میتوانند از فرد مربوطه شکایت کنند که این مورد را نیز شامل میشود. از طرفی باید مراقب باشند که کاری خلاف قوانین مربوط به حقوق مراجعه کننده انجام ندهند و شرایط آن ها را درک کنند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏24 نوامبر 2016
  6. mehrdadestakhr

    mehrdadestakhr New Member

    از آنجایی که در فرد مردمک ها میدریاز دوبل بودند به احتمال زیاد فوت کرده بوده و مشکل مغزی پیدا کرده است که کمکی به وی نمیتوان کرد.
    اعضای درمانی نباید یکدیگر را در جلوی همراهان بیمار تخریب کنند.با توجه به اینکه دو تکنسین بسیار زحمت کشیده بودند،کار پزشک درست نبود.
    پزشک باید طوری صحبت کند که همراهان بیمار متوجه شوند که تمام تلاششان را کرده اند،مثلا می توانست بگوید که تکنسین و پرستارها هر کاری که از دستشان بر می آمد انجام دادند.
    با بررسی کردن وضعیت همراهان بیمار سعی میکنیم آرامش ایجاد کرده و خبر بد را قابل تحمل بیان می کنیم.

    مهرداد استخر
     
  7. 1- از انجایی که مردمک ها میدریاز دوبل دارند به احتمال زیاد بیمار در همان مراحل اولیه و قبل از رسیدن کادر درمانی فوت کرده بوده و از دست کسی کاری بر نمی آمده است.
    2- نباید اعضای درمانی و همکاران را جلوی همراهان بیمار تخریب کرد حتی اگر کم کاری و تقصیر از طرف انها بوده است.
    3- بهتر بود از واژه های معنوی و این که عمر دست خدا است و اینکه ما تمام تلاشمون را کردیم استفاده شود تا اینکه همراهان بیمار را خشمگین کنیم و اینکه گفته شود که بیمار به علت کهولت سن دچار مشکلات دیگری هم بوده است که کار درمان را سخت کرده و و اینکه حتی اگر بیمار زنده میماند دچار شرایط بدی میشده مثلا در بستر بیماری می افتاده و خانه نشین میشده و از این قبیل مسائل.
    4- برای بیان یک خبر بد ابتدا بهتر است به همراهان غیر درجه یک گفته شود البته باید دقت نیز کرد که به چه کسی گفته میشود و همچنین در گفتن خبر بد باید دقت کرد که همراه و بیمار از درمان نا امید نشود و به طرزی بیان شود که قابل تحمل باشد .
     
  8. Basiri

    Basiri New Member

    1- چون مردمک ها میدریاز دوبل هستند به احتمال زیاد بیمار قبل از رسیدن آمبولانس فوت کرده بوده و کاری از عهده کسی بر نمی امده است
    2- مقصر نشان دادن و تخریب کردن همکاران و کادر درمانی مقابل همراهان بیمار صحیح نمی باشد حتی اگر قصور از انها بوده است. بهتر است جلوی همراهان و همچنین خود بیمار از زحماتشان تقدیر کنیم و جنبه مثبت اقداماتشان را متذکر شویم تا انگشت اتهام را از آنها برداشته شود و درگیری پیش نیاید.
    -بهتر بود از جملات آرامش بخش و معنوی مثل :مرگ حقه و ما تمام سعیمان را کردیم و مرگ و زندگی دست خداست استفاده میشد و ابتدا کمی زمینه را برای قبول این خبر ناگوار برای همراه بیمار آماده میکرد
    همچنین بهتر بود برای تسکین همراه بیمار به او گفته میشد که بیمار به دلیل سن زیاد دچار مشکلات دیگری هم بوده که حتی اگر زنده میماند دچار شرایط بدتری میشده مثلا خانه نشین میشده و در بستر می افتاده و...
    4- برای گفتن یک خبر بد بهتر است ابتدا زمینه را با گفتن جملات معنوی و تسکین دهنده و همچنین( باتوجه به شرایط) امیدوار کننده مثل همه چیز دست خداست ،شاید خیری در آن بوده و ... فراهم کنیم و به گونه ای خبر را بیان کنیم که قابل تحمل باشد
    سپس خبر را به شخصی که به نظر طاقت بیشتری برای تحمل آن را دارد گفته شود( باید به شرایط همراهی که این خبر بد به او گفته میشود توجه شود مثلا آن فرد پس از شنیدن خبر دچار شوک و مشکلات پزشکی پس از آن نشود)پس بهتر است ابتدا به همراهان غیر درجه یک بیمار خبر را بدهیم به گونه ای که همراه و بیمار از درمان نا امید نشوند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏19 نوامبر 2016
  9. edcadmin

    edcadmin مدیر سیستم عضو کادر مدیریت

    با تشکر از پاسخ های ارزشمند شما دانشجویان بزرگوار.
    این کیس یک مورد از تمرین مهارتهای ارتباطی بین پزشک و اعضای کادر درمانی و همچنین همراهان بیمار در ارائه (خبر بد) می باشد.
    ان شاالله در دوره اخلاق پزشکی نکات بسیار جالبی در این خصوص تقدیم شما خواهد شد.


    لازم به ذکر است در مورد دانشجویانی که پاسخ مشابه ارائه داده اند تنها به دانشجویی که زودتر از همه پاسخ ارسال کرده نمره داده خواهد شد؛ با عرض تاسف برخی پاسخ ها به این سوال دقیقا مشابه هم بود. به همین دلیل پاسخ های سوال دوم منتشر نمی شود.
     
    آخرین ویرایش: ‏19 نوامبر 2016
وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.

به اشتراک بگذارید