کوییز دو م و سوم درس روانشناسی و بهداشت روان

شروع موضوع توسط leilimosalanejad ‏20 آوریل 2018 در انجمن بهداشت

  1. leilimosalanejad

    leilimosalanejad دکتر مصلی نژاد عضو کادر مدیریت

    مراحل رشد شناختی پیاژه را در نظر بگیرید و از رفتارهای روانشناختی فرد در هر مرحله مثال بیاورید
    عقده ادیپ و الکترا در چه مرحله رشد جنسی اتفاق میافتد . ان را شرح دهید
    برای 6 مورد از میکانیسم های روانی ثالی از عملکرد خود بیاورید
    نمره این بخش 3 نمره
     
  2. 9618342606

    9618342606 New Member

    1- الف ) مرحله حسی حرکتی : در این مرحله اعمال فیزیکی را انجام میدهدمثل گرفتن اسباب بازی در دست یا شناسایی چهره مادر از 7 ماهگی به بعد.( تولد تا 2 سالگی )
    ب )مرحله پیش عملیاتی : در این مرحله کودک نمیتواند بدون استفاده از نماد ها کار های ذهنی انجام دهد و از کلمات و نانه ها کمک میگیرد تا اشیا را مجسم کند.مثلا نمیتواند عملیات جمع و تفریق را انجام دهد مگر با کمک اشیا یا با شنیدن کلمه ای مثل گربه ان را تجسم میکند .(2تا 7 سالگی )
    ج)مرحله عملیات عینی : این مرحله شروع فعالیت منطقی کودک است و میتواند اشیا را طبقه بندی کند مثلا اگر دو لیوان هم حجم با اندازه های مختلف به او نشان دهیم و بپرسیم کدوم بزرگتره در پاسخ می گوید هر دو مساوی است.(7تا 11 سالگی )
    د) مرحله عملیات صوری : در این مرحله توانایی فکر کردن پیدا می کند مثلا میتواند درباره مسئله هایی که درزباره اشکال هندسی مثل مثلث و دایره و مربع می باشد بحث کند .(11 به بعد )
    2 -عقده ادیپ : تمایل حسی عاطفی پسر بچه برای ارتباط با مادرش گفته می شود که باعث حس رقابت با پدر می شود در واقع در اختیار داشتن مادر است و تمایل به جایگزین شدن پدر است و میترسد که به خاطر این احساس مورد تنبیه پدر قرار گیرد.بر اساس نظریه فروید پسر اول مادرش را به عنوان عشق می داند اما بعد ها متوجه میشه که عشق پدرش است عقده ادیپ در رشد کودکان بین 3
    تا5سای طبیعیه و پایانش زمانیه که هویتش رو با والد هم جنسش سرکوب کند.در مرحله پیش عملیاتی رخ میدهد.
    عقده الکترا :عقده الکترا معادل عقده ادیپ در پسر است . دختر در ابتدا مادرش را هدف عشقی قرار میدهداما بعد پدر جای مادر را می گیردو به خاطر تفاوتیکه با چپسر دارد احساس کمبود میکند. و در مرحله پیش عملیاتی رخ میدهد.
    3-بازگشت : وقتی دختر دایی کوچکم به دنیا امد دخنر دایی بزرگم برای جلب توجه مثل خواهر کوچکش چهار دست و پا راه می رفت.
    سرکوب : دوستم که کودک بود از روی تاب به زمین افتاد بعد ها که یاداوری میکردند برایش ناراحت میشد و میگفت که دوست ندارم ان را به یاد بیاورم.
    جا به جایی : یکی از هم کلاسی هایم در درس ریاضی نمره کم گرفته بود از ناراحتی ورقه اش را پاره کرد.
    دلیل تراشی :دوستم درس زبان را نخوانده بود و امتحانش نمره بدی گرفت برای خودش دلیل اورده بود که چشمانش درد میگیرد اگر زیاد درس بخواند
    تحقیر دیگران : من نفر اول کلاس بودم اما همکلاسی هایم که نمیتوانستند نفر اول کلاس باشند به من خر خوان کلاس میگفتن
    جبران : یکی از دوستام علاقمند به هنر بود اما پدرش به رشته های پزشکی و پیراپزشکی علافمند بود و چون نتوانسته بود به این ارزویش برسد برای جبران ان فرزندش را وادار کرد تا به رشته های پزشکی و پیراپزشکی رو بیاورد.
     
    آخرین ویرایش: ‏24 آوریل 2018
  3. 9618342604

    9618342604 New Member

    1- حسی حرکتی: خواهرزاده ام تقریبا تا دوماهگی پتوی خود را می مکید و یا در یک سالگی برای بغل کردنش جیغ می کشید.
    پیش عملیاتی: کودکی در 5و6 سالگی اینگونه تصور می کند که خورشید درهنگام غروب به خانه اش می رود تا بخوابد.
    عملیات عینی: در این مرحله کودک درک میکند که یک اسکناس پنج هزار تومنی با 5 اسکناس هزار تومنی برابر است.
    عملیات صوری: در این مرحله کودک می تواند برای مسائل مختلف برنامه ریزی کند مانند برنامه ریزی هفتگی درسی یا می تواند برای آینده خود مانند شغل یا درس برنامه ریزی کند.

    2- عقده ادیپ در مرحله آلتی است که می گوید در این مرحله تمایل کودکان پسر برای ارتباط جنسی با مادر خود زیاد است که باعث حس رقابت با پدر می شود و می خواهد به مادر خود بچسبد و رفتن یا مرگ پدر خیلی برایش اهمیت ندارد.
    عقده الکترا نیز در مرحله آلتی است که در دختر معادل عقده ادیپ در پسر است. دراین مرحله دختر در ابتدا مادر خود را هدف عشقی خود می داند اما بعد پدر را بجای او هدف می گیرد و مادر را به عنوان رقیب درنظر می گیرد؛ این رقابت از بین نمی رود و آثارش باقی می ماند. این رقابت در دختران نسبت به مادر طولانی تر از رقابت پسرها نسبت به پدر است.
    هردو عقده در کودکان بین سنین 3تا5 سالگی اتفاق می افتد که چیزی طبیعی است.

    3- درون فکنی: من به دلیل نداشتن اعتماد بنفس در هنگام ارائه مقاله خود را بجای یک سخنران معروف قرار می دهم تا اعتماد بنفس پیدا کنم.
    اجتناب یا رویگردانی: وقتی که بقیه درباره موضوعی صحبت می کنند که من از آن خوشم نمی آید سعی می کنم موضوع بحث را عوض کنم.
    جابجایی: من وقتی عصبانی هستم کتاب یا دفترم را خط خطی و گاهی اوقات پاره می کنم.
    واپس روی: من در هنگام ناراحتی و نرسیدن به خواسته ام عروسکم را بغل می کنم و گاهی انگشت شستم را می مکم.
    انکار: خواهرم بزرگ شدن و مسئولیت پذیری خود را انکار می کند و رفتار های کودکانه انجام می دهد و می گوید من هنوز بچه هستم.
    دلیل تراشی: خواهرم وقتی درس نمی خواند و نمره کم می گیرد اینگونه توجیه می کند که معلم با من بد است و به من نمره پایین می دهد.
     
  4. 9618342605

    9618342605 New Member

    عقده ادیپ به معنای تمایل جنسی پسر به مادر الکترا تمایل جنسی دختر به پدرش است و در مرحله ی پیش عملیاتی اتفاق می افتد.
    انکار:وقتی نمره ی کنکورم را مشاهده کردم آن را انکار کردم زیرا مورد قبولم نبود و پذیرش آن برایم سخت بود.
    اجتناب یا رویگردانی:زمانی که سر کلاس نشسته ام وآن درس را دوست ندارم خودم را با گوشی سرگرم میکنم تا کلاس تمام شود.
    دلیل تراشی:وقتی کار بدی از من سر میزند به جای پذیرفتن آن دلیل می آورم تا خودم را آرام کنم.
    سرکوب:وقتی از اینکه قبل از کنکور خیلی تلاش کردم اما انگونهکه باید موفق نشدم احساس بدی دارم.
    تحقیر دیگران:آنهایی که تلاش مرا دیدند مرا به خاطر رشته ام تحقیر میکنند.
    جبران:برای اینکه بتوانم رشته ی مورد علاقم را دنبال کنم که نتوانستم بروم کتابهای آن رشته را مطالعه می کنم.
     
  5. 9618342601

    9618342601 New Member

    سوال‌اول:۱مرحله‌حسی‌حرکتی‌،این‌مرحله‌از‌تولد‌تا‌دو‌سالگی‌طول‌میکشد‌و‌اجازه‌میدهد‌کودک‌به‌پایداری‌شیئ‌دست‌یابد.پایداری‌شیئ‌یعنی‌توانایی‌درک‌موجودیت‌یک‌شیئ‌ به رغم غیر قابل رویت بودن آن مثلا کودک از ۷ماهگی به بعد چهره مادر را تشخیص‌میدهد‌به محض اینکه مادر از جلوی چشم او دور میشود جیغ میزند در واقع کودک میداند هر چند مادر قابل رویت نیست اما حضور دارد.
    ۲)مرحله‌پیش‌عملیاتی:این‌مرحله‌بین‌۲تا‌۷سالگی‌است‌وکودک‌با‌استفاده‌از‌نماد‌ها‌عملیات‌ذهنی‌انجام‌میدهد‌مثلا‌بچه‌ خواهر من وقتی‌۳ساله‌بود ۳به علاوه ۲ را که میگفتم جوابش را بلد نبود اما وقتی ۳تا سیب و ۲تا پرتقال به او نشان میدادم کنار هم میگذاشت و میگفت میشه ۵تا.
    ۳)مرحله‌عملیات عینی:کودک درک میکند که یه دسته گل که شامل ۱۰‌شاخه‌است برابر است با ۱۰تا شاخه گل جدا ازهم.
    ۴)مرحله‌عملیات‌صوری:در‌این‌مرحله‌توانایی‌تفکر‌وپیش‌بینی‌آینده‌را‌دارد‌مثلا‌کودک‌در‌این‌سن‌میتواند‌برای‌درس‌هایش‌برنامه‌ریزی‌کند.

    سوال‌دوم:در‌نظریه‌روانکاوی‌ عقده ادیپ به‌تمایل‌حسی‌عاطفی‌پسر بچه برای ارتباط با مادرش گفته میشود که حسی از رقابت با پدر را پدید می آورد در این اوقات پسر به مرگ یا نبود پدر خیلی اهمیت نمیدهد به دلیل اینکه پسر میخواهد مادر فقط مال خودش باشد.
    عقده الکترا در دختر معادل عقده ادیپ در پسران است با این فرق که دختر در عین محبت نسبت به مادر متوجه اختلافی که از حیث ساختمان بدنی با پدر دارد میشود و مادر را که از این حیث همانند خود اوست و از محبت پدر بهره مند است را رقیب خود احساس میکند و ضمنا او را مسول نداشتن عضو جنسی پسر (برای خود) میداند.رقابت‌دختر‌نسبت‌‌به‌مادر‌طولانی‌تر‌از‌رقابتی‌است‌که‌پسر‌‌نسبت‌به‌پدر‌دارد.عقده‌الکترا‌و‌ادیپ‌در‌مرحله‌پیش‌ عملیاتی رخ میدهد.
    سوال سوم:
    ۱)بازگشت:دوست من در مدرسه وقتی درس نمی خواند و معلم او را سرزنش میکرد همیشه گریه میکرد.
    ۲)سرکوب:دختر خواهر من وقتی که برادرش به دنیا آمد سعی میکرد برادرش را نادیده بگیرد.
    ۳)دلیل تراشی :وقتی از خواهرم چیزی میخواهم‌و‌انجام‌نمی‌دهد‌سعی میکند با دلیل تراشی مرا قانع کند.
    ۴)خیالبافی: دختر‌خاله‌من‌در‌انتظار‌یک‌شوهر‌پولدار‌‌است‌و‌به‌خواستگارانش‌‌با‌وجود‌اینکه‌مورد‌های‌خوبی‌هستند‌جواب‌رد‌میدهد.
    ۵)تحقیر دیگران:دوست‌من‌در‌کنکور‌موفق‌نشد‌و‌همیشه‌خانواده‌اش‌را‌تحقیر‌میکند.
    ۶)جابه‌جایی:همسایه‌ما‌وقتی‌از‌دست.شوهرش‌ناراحت‌میشود‌بچه.هایش‌را‌کتک‌میزند.
     
  6. Z.ghaedi

    Z.ghaedi New Member

    1)الف )مرحله ی حسی حرکتی: مثلا بعضی از کودکان در این مرحله انگشت شصت خود را می مکند.
    ب) مرحله ی پیش عملیاتی: مثلا برادرم زمانی که ساختمان های بزرگ چند طبقه را مشاهده می کرد میگفت که حتمن یه آدم خیلی بزرگ(ازلحاظ جثه) این هارو ساخته است.
    ج)مرحله ی عملیات عینی:در این مرحله اگر دو سیب هم اندازه را انتخاب کنیم ویکی را قاچ کرده و دیگری را کامل به بچه بدهیم تشخیص میدهد که هردو یک اندازه را دارند.
    د)مرحله ی عملیاتی صوری: در این مرحله کودک میتواند در رابطه با مسائل تفکر و بحث کند. روابط ریاضی را درک و بحث میکند.
    2) عقده ی ادیپ:به تمایل کودکانِ پسر (در سنین بین 3تا5 سالگی) برای ارتباط جنسی با مادر خود که حسی از رقابت با پدر را پدید می‌آورد عقده ادیپ (Oedipus complex) گفته می‌شود. در این سن، فرزند پسر گاهی اوقات به طلاق یا مرگ پدر خیلی اهمیت نمی‌دهد؛ به دلیل اینکه می‌خواهد به مادر چسبیده باشد. به عبارت دیگر پسر در این ایام گرایش جنسی و جسمی به مادرش دارد و به همین جهت است که می‌تواند یک زمینه قهر و خشم نسبت به پدرش داشته باشد.
    عقده ی الکترا: ظهور و تصفیه عقد الکترا همانند عقده ادیب است(3تا5سالگی) ، با این فرق که دختر در عین محبت نسبت به مادر و اینهمانی با او متوجه اختلافی که از حیث ساختمان بدنی با پدر دارد می شود و مادر را که از این حیث همانند خود اوست و از محبت و ناز و نوازش پدر بهرمند است ، رقیب خود احساس می کند و ضمنا او را مسئول نداشتن عضو جنسی پسر( برای خود ) می داند ، یعنی در او هم عقده اختگی پیدا می شود.
    3) 1)سرکوبی یا واپس زنی: مثلا کسی که از اضافه وزن رنج میبرد سعی به انکار ان میکند.
    2) باز گشت: مثلا خود بنده هنگام بیماری یا درد گریه میکنم و خدا و مادرم را صدا میزنم.
    3)جابه جایی: مثلا دانش آموز کنکوری که آزمون قبل از کنکور میدهد وقتی میبیند ترازش پائین آمده ورقه ی نتیجه را پاره میکند.
    4) دلیل تراشی : در دوران مدرسه دوستی داشتم که هر وقت نمره اش از دیگر دوستم کمتر میشد میگفت که او پدرش معلم است باهاش کار میکند و نمرش زیاد شده اگه پدر منم معلم بود منم نمرم خوب میشد.
    5) خیال بافی: مثلا برادر من خیال میکند طی چندسال آینده خودش با اتومبیل آخرین مدلش به دانشگاه میرود.
    6) فرافکنی یا انتساب: مثلا کسی که دائم همه را دروغ گو می‌پنداریدبه احتمال زیاد خودش دروغ گوست.
     
  7. Z.ghaedi

    Z.ghaedi New Member

    9618342602
    1.حسی-حرکتی:خواهرم وقتی کوچک بود ب یکی از عروسک هایش خیلی علاقه داشت جوری ک بیار دخترهمسایمون برده بود ب ساعت نکشیده مجبورشدیم بریم پس بگیریم.
    پیش عملیاتی:اگر برای کودکی در2لیوان با حجم یکسان ولی به دو حالت پهن و باریک،مقدار یکسانی شربت بریزیم کودک لیوان باریک بازمیدارد چون ارتفاع شربت در آن زیاد است.
    عملیات عینی:دراین مرحله فرد میتواند درک کند که اگر گاو از گوسفند و گوسفند از گربه بزرگتر است پس گاو از گربه نیز بزرگتر است.
    عملیات صوری:دراین مرحله فرد اصول کلی و قوانین را میداند و میتواند درمورد آنها بحث کندمثلا فرد میتواند درمورد آزادی و عدالت ویا قوانین یادگیری صحبت کند و عقیده خود را بگوید.
    2.عقده ادیپ یک گره در احساسات شدید است؛احساساتی ک زندگی عاطفی کودک را بین 3تا5سالگی تشکیل میدهد.بطورکلی در بردارنده امیال عاشقانه کودک پسر نسبت ب مادر خود از یک طرف و از طرف دیگر رقابت حسودانه همراه با آرزوی مرگ پدر میباشد.این عقده در دختران،عقده الکترا نامیده میشود.این دو عقده در مرحله پیش عملیاتی ی کودکان رخ میدهد.
    3.دلیل تراشی:مثل کسی که کم تلاش کرده و علت قبول نشدن در کنکور را کمبود یا نبود امکانات میداند.
    جابجایی:وقتی مردی درخانه دعوا میکند و عصبانی میشود برای آرام شدنش ظروف یا گلدان ها اندیشمند.
    همانندسازی:مثل دختربچه ای که دوست دارد مثل بزرگترها جارو کند یا پیشبند ببندد و آشپزی کند.
    خیال بافی:مثل پسرهایی ک در عالم خیال زیباترین،باسوادترین و پولدار ترین دختر را شایسته خود میدانند.
    جبران:زنی ک نمی تواند بچه دار شود پس پرورشگاه تاسیس میکند.
    فرافکنی:دوچرخه سواری که دراثر اشتباه خود ب زمین میخورد و بعد دوچرخه را ورانداز میکند.
     
  8. Fdarya

    Fdarya New Member

    1- حسی حرکتی: کودک شصت پای خود را می مکد . کودک وقتی صدای کلید انداختن روی در را میشنود چهار دست وپا به سمت در حرکت می کند ومتوجه میشود که پدرش به خانه امده امده و خو شحال می شود.
    پیش عملیاتی: خود مداری - وقتی کودک به ظرف داغ دست می زنه و دستش میسوزه بار دیگر اگر به او بگوییم ظرف داغه دست نزن می سوزی متوجه میشه. اما قبل از این دوران متوجه نمی شود.
    جاندار پنداری: وقتی بارون میباره کودک می گوید اسمان ناراحت است وداره گریه می کند.
    عملیات عینی: فرق بین طول وعرض و کوتاهی و بلندی را متوجه میشود مثلا اگر طناب را قرقره کنیم متوجه میشود این همان طناب بلند و باریک است که جمع شده است.
    عملیات صوری: می تواند مساله های هندسی و ریاضی. وعلوم رادرک و حل کند یا مکعب روبیک را درست کند.
    2-عقده ادیپ و الکترا در مرحله التی رخ می دهد تمرکز زیست مایه بر دستگاه تناسلی است به عقیده فروید پسرها کشش جنسی به مادر دارند و پدر را رقیب خود می دانند وشرح می دهد پسر مادر را جایگزین پدر کرده و می خواهد مادر را در اختیار داشته باشد و دچار اظطراب اختگی می شود که توس تنبیه شدن توسط پدر به خاطر احساسش است. در دختران کشش به سمت پدر عقده الکتراست. که منجر به شناخت جنسی بیشتر می شود. در مرحله پیش عملیاتی رخ می دهد.
    3- خیال بافی: فردی ارزو داشته در مسابقه فوتبال جام قهرمانی را بالا سر ببرد به این ارزو نرسیده و توی خیال خودش این حرکت را انجام می دهد.
    جابجایی:کودک پرخشگری که در مدرسه میز وصندلی را می شکند یا خطخطی می کند در خانه به او واحساساتش توجهی نشده است یا والدینش با هم اختلاف دارند.
    وارونه:برادری نسبت به خواهر و برادر خود حسادت می کند. به بهانه خیر خواهی و دلواپسی انها از داشتن وسایل یا بیرون رفتن از خانه منع می کند.
    باطل سازی:گاهی اوقات که عصبانی هستم با مادرم بد صحبت می کنم اما خیلی توی کارای خونه بهش کمکمیکنم تا رفتار قبلیم باطل شود.
    تحقیر دیگران: فردی که در تحصیلات خود موفق نبوده دیگری را که موفق شده وتحصیلات عالی دارد تحقیر می کند وبه انها می گوید که تحصیلات شما بی فایده بوده است وشما وقت خود راتلف کرده اید.
    بازگشت: فرزند دختری در خانواده به دنیا امده بود خواهر بزرگترش که حدودا 6 ساله بود مانند نوزادان برای غذا خوردن گریه میکرد که نشان دهد گرسنه است.
     
  9. 9618342605

    9618342605 New Member

    مرحله اول حس حرکتی مانند مکیدن شیر وچنگ زدن بچه و بردن اشیا به سمت دهان که این مرحله از بدو تولد تا دو سالگی است.
    محله دوم مرحله پیش عملیاتی مثلا در این مرحله کودک اسباب بازی هایش را مال خودش می داند و حتی اگر اسباب بازی دیگران را در اختیارش قرار دهیم آن را هم مال خودش می داند و از سن 2 تا7 سالگی را شامل میشود.
    مرحله ی سوم مرحله عملیات عینی است و از 7 تا 11 سالگی کودک را شامل میشود که در این مرحله کودک به راحتی می تواند قانون بقای اشیا و موجودات را درک کند همچنین طبقه بندی کردن رنگها یا اشیا را به طور صحیح انجام می دهد.
    مرحله ی آخر مرحله ی عملیات صوری است و از 11 سالگی به بعد را شامل میشود که مرحلهی رشد و تکامل سایر مهارت های کودک تکامل ذهنی اوست مثلا کودک در این مرحله به خوبی روابط بین اجزا در هر چیزی را تشخیص داده و اغلب علت ها را کشف می کند.
     
  10. 9618342603

    9618342603 New Member

    حسی حرکتی تولد تا دو سالگی مانند چنگ زدن به صورت افراد و اعضای خانواده
    مرحله پیش عملیاتی دو تا هفت سالگی نسبت دادن ویژگی های نوزاد به عروسک
    عملیات عینی هفت تا یازده سالگی در این مرحله کودک میتواند اشیا را طبقه بندی کند مانند طبقه بندی میوه ها
    عملیات صوری یازده سالگی به بعد است در این مرحله کودک میتواند به طرح فرظیه بپردازد و اینده را پیش بینی کند




    . فروید عقیده داشت که پسرها شروع به در نظر گرفتن پدر به عنوان رقیبی برای عاطفه مادر می‌کنند. «عقده اُدیپ» به تشریح این احساس یعنی در اختیار داشتن مادر و تمایل به جایگزینی پدر می‌پردازد.
    عقده الکترا مشابه عقده ادیپ در دختران است و هر دو در مرحله پیش عملیاتی رخ میدهند نهایتاً بچه با پدر یا مادر همجنس خود (پسر با پدر، دختر با مادر) به شناخت جنسی بیشتری دست می‌یابد. در مورد دختران، فروید عقیده داشت که غبطه قضیب هیچگاه به طور کامل از بین نمی‌رود و تمامی زنان تا حدّی در این مرحله تثبیت شده باقی می‌مانند



    سرکوب انکار از دست دادن یکی از اعضای خانواده
    خیالبافی نمیتوانم در تیم ملی بازی کنم خود را با اسم انها در هنگام بازی صدا میزنم
    جبران دختری که ظاهر زیبایی ندارد و سعی میکند با کار های دیگری افراد را جذب کند
    دلیل تراشی تیم فوتبال که میبازد تقصیر را به گردن داور و بد بودن زمین می اندازیم
    فرافکنی افراد حسود فکر میکنند همه حسود هستند
    جابجایی چیزی را گم کرده ایم و به در لگد میزنیم
     
  11. 9618104655

    9618104655 New Member

    1_مرحله ی رشد حسی حرکتی : هنگامی که خواهرم شش ماهش بود به علت وابستگی شدیدی که به من داشت هنگامی که از خانه بیرون میرفتم به شدت میگریست و هنگامی که هشت ماهش شد در خانه بعد از رفتن من بدنبال من میگشت و زمانی که یک سالش شده بود فقط به سمت در های خروجی میرفت و در آنجا به دنبال من میگشت
    2_مرحله ی پیش عملیاتی : خواهرم هنگامی که سه سالش بود سوار بر بالشت میشد و آنرا دی دی(موتور) میخواند و دیگر اینکه هنگامی که مادرم مقدار مساوی از یک چیز خوشمزه مثلا پیتزا را در دو ظرف با اندازه ی متفاوت به او و دختر دایی ام میداد تصور میکرد که بشقاب بزرگتر حاوی مقدار بیشتری از ماده ی غذایی است در نتیجه اگر بشقاب بزرگتر را به او نمیدادند معترض میشد
    3_عملیات صوری : هنگامی که خودم در سن حدود نه تا ده سالگی بودم ملاک های قد و وزن را به سن نسبت میدادم مثلا میگفتم از آنجا که دایی ام قد بلند تر از پدرم است سنش بیشتر است در صورتی که اینگونه نبود و در اصل سن پدرم بیشتر بود
    عقیده ی ادیپ :مربوط به مرحله ی آلتی میباشد که فروید در مورد این زمان گفته بود که پسر ها و دختر ها به آلت جنسی خود توجه بیشتری میکنند و فرق بین دختر و پسر را متوجه میشوند به عقیده ی ادیپ در این زمان عاطفه ی بسیار شدیدی از سوی بچه به سمت مادر بوجود می آید که طی آن پدر را به عنوان رقیبی برای خود در تصاحب مادر به حساب می آورد که در این هنگام به علت ترس از تنبیه پدر این حس را قایم میکند و یا به عبارتی دیگر او ترس اختگی بوجود می آید در این هنگام رفته رفته بچه با والدین هم جنس خود بیشتر آشنا میشود و و بیشتر به تفاوت مرد و زن پی میبرد
    عقده الکترا: مجددا مربوط به مرحله ی آلتی میباشد که در این مرحله دختر خود را فردی اخته می انگارد و مادر را مقصر اصلی این اختگی میداند که طی آن دختر گرایش شدیدی به سمت پدر پیدا میکند به امید اینکه پدر برای او فرزندی اخته نشده بیاورد که طی آن به علت ترس از از دست دادن عشق مادر این حس خود را کنترل میکند
    سرکوبی یا واپس زنی:با توجه به اینکه کنکور موفقی نداشتم برای جلو گیری از یاد آور ی خاطرات بد کنکور تا چندین ماه از اتاقی که در آن بودم و یا حتی آهنگ هایی که در آن زمان گوش میکردم خود داری کنم
    بازگشت: در دوران سخت دانشجویی با توجه به دوری از خانواده و ایجاد این ناسازگاری بسیار بزرگ هنگامی که با خانواده ام تماس میگیرم به گریه متوسل میشوم
    خیال بافی :با توجه به اینکه در دوران سخت دانشجویی هستم و نه خواب راحت دارم و نه آغوش گرم خانواده را خیال تابستانی راحت و با خواب بسیار در آغوش گرم خانواده را دارم
    جابجایی:هنگامی که در دوران کودکی در بعضی موارد گریه میکنیم بجای شیر به ما پستانک میدادند
    دلیل تراشی :هنگامی که دوستانم از من میپرسند چرا همش درس میخوانی و هیچگونه تفریحی نداری به آنها میگویم به مطالعه اعتیاد دارم
    تقلید:هنگامی که آهنگ cant feel my self ازweekend را گوش میدهم سعی میکنم رقص های اورا عینا تقلید کنم
     
    آخرین ویرایش: ‏26 آوریل 2018
  12. 9618104646

    9618104646 New Member

    1. مرحله‌ی حسی حرکتی sensorimotor(از تولد تا 2 سالگی):کودک استفاده از نمادها (سمبول‌ها) و بکار بردن کلمات را یاد می‌گیرد و می‌تواند از کلمات و نمادها تصاویر ذهنی بسازد
    2. تفکرات پیش‌عملیاتی یا pre-operational:کودک قادر به تفکر منطقی یا قیاسی نبوده و مفاهیم او ابتدایی است، میتواند اشیا را نام ببرد، اما طبقات آنها را نمی‌‍تواند مشخص نماید.کودک در مرحله‌ی پیش‌عملیاتی قادر به مدارا با وضع دشوار اخلاقی نیست، اگر چه احساس مبهمی در مورد خوب و بد دارد. مثلا وقتی سوال شود: کسی که عمدا یک پشقاب را می‌شکند گناهکاراست یا کسی که ده پشقاب را بدون قصد و تصادفی می‌شکند؟ بچه خواهد گفت دومی، چون پشقاب‌های بیش‌تری را شکسته است!
    3. مرحله‌ی تفکر عملیات عینی یا concrete operational:این نوع تفکر مشخصه‌ی سن 11-7 سالگی است. درین مرحله شخص قادر می‌گردد که دنیا را از دیدگاه شخص دیگر نیز ببیند. در این مرحله کودک به تدریج از پروسه‌های تفکر منطقی استفاده کرده و یاد می‌گیرد که اشیا را بر حسب خصوصیات مشترک آن‌ها طبقه‌بندی، تنظیم، و درجه‌بندی نماید.
    4. مرحله‌ی عملیات صوری formal operational (از 11 سالگی تا آخر نوجوانی):داشتن تفکرات انتزاعی، استدلال قیاسی و تعیین مفاهیم ( تفکر فرضی- قیاسی) دلالت به مرحله‌ی رشد شناخت یا تفکر نوجوان می‌کند. تمام نوجوان‌ها هم‌زمان یا هم‌سطح وارد مرحله‌ی عملیات صوری نمی‌شوند، چون این بستگی دارد به استعداد و تجارب مداخله‌کننده‌ی فردی. مثلا ممکن است بعضی از آن‌ها هرگز به مرحله‌ی عملیات صوری نرسند و سراسر عمر در مرحله‌ی عملیات عینی (یعنی مرحله 7-11 سالگی ) باقی بمانند.
    عقده ادیپ در مرحله آلتی است که می گوید در این مرحله تمایل کودکان پسر برای ارتباط جنسی با مادر خود زیاد است که باعث حس رقابت با پدر می شود و می خواهد به مادر خود بچسبد و رفتن یا مرگ پدر خیلی برایش اهمیت ندارد.
    عقده الکترا نیز در مرحله آلتی است که در دختر معادل عقده ادیپ در پسر است. دراین مرحله دختر در ابتدا مادر خود را هدف عشقی خود می داند اما بعد پدر را بجای او هدف می گیرد و مادر را به عنوان رقیب درنظر می گیرد؛ این رقابت از بین نمی رود و آثارش باقی می ماند. این رقابت در دختران نسبت به مادر طولانی تر از رقابت پسرها نسبت به پدر است.
    هردو عقده در کودکان بین سنین 3تا5 سالگی اتفاق می افتد که چیزی طبیعی است.

    1. واپس راني(REPRESSION):خیلی وقت ها و برای بسیاری از مشکلات به واسطه این مکانیسم واقعیت را از ذهنم دور میکنم مثل وقتی که کسی را نارحت کردم
    2. انكار(DENIAL):بعضی وقت ها وظایف سخت را انکار میکنم
    3. جابجايي(DISPLACEMENT):نارحتی از اعضای خانواده را روی دیگران حتی افراد غریبه خالی میکنم
    4. توجيه عقلي(INTELLECTUALIZATION):وقتی کسی را ناراحت میکنم خودم را توجیح میکنم که دلیلی برای ناراحتی وجود نداشته
    5. برون ريزي(ACTING OUT):به هنگام عصبانیت پرخاشگری میکنم
    6. شوخ طبعي(HUMOUR):برای نشان دادن آرامش در شرایط سخت از شوخ طبعی استفاده میکنم
     
  13. 9618342610

    9618342610 New Member

    ۱.مرحله حسی حرکتی:ازتولدتا۲سالگی_دست یابی به توانایی درک موجودیت یک شی به رغم غیرقابل رویت بودن آن،مثلادرحدود۷ماهگی بادورشدن مادر از جلوچشم کودک،کودک شروع به گریه کردن میکند.
    ۲. مرحله پیش عملیاتی:از۲تا۶و۷سالگی_کودک بدون استفاده ازنمادها هنوزقادربه انجام عملیات ذهنی نیس،خودمحورند،جاندارپنداری و ساخته پنداری انجام میدهند. مثلاعملیات ریاضی را با دراختیار داشتن اشیامیتواندپاسخگوباشد،به تدریج بااستفاده از اسامی اشکال رادرذهن خودمجسم میکند
    ۳.مرحله عملیات عینی:۷تا۱۲سالگی،استارت فعالیت منطقی مثل درک روابط متقابل زنجیره ها،درک مفهوم بازگشت پذیری اماقادربه فرضیه سازی و بحث درحیطه انتزاعی نیس
    ۴.مرحله عملیات صوری:فکرکردن بطورانتزاعی بدون اینکه بطورعینی آن را لمس کنند،همراه بابلوغ جنسی و به دنبال آن پختگی شناختی،الزاماهمه ی کودکان به این مرحله نمیرسند،رشدقدرت استدلال و استنتاج وبحث


    عقده ادیپ:تمایل جنسی پسربچه به مادر،۳_۵سالگی شروع،امری طبیعی است،که باعث ایجاد نوعی رقابت باپدرشده ک از تنبیه شدن بخاطر این موضوع احساس خطرمیکند
    عقده الکترا:تمایل جنسی دختربچه به پدر،۳_۵سالگی شروع،امری طبیعی است،دختر ابتدا مادر را هدف عشقی خود قرار میده اماله دعا در جایگزین شده که این رقابت هرگزازبین نمیرودوطولانی ترازرقابت در عقده ادیپ است


    ۱.واپس رانی:نگه داشتن مباحث ناراحت کننده درخارج از حوزه آگاهی مثلا کودکی که به یک وسیله زیبای دوستش حسادت میکند سعی میکندوجودآن راانکارکند،این امیال هروقت فرصتی برای برو پیدا کنند نمایان میشوند،ازاین امیال آگاه نیستند
    ۲.سرکوب:فرآیندی خودکاروارادی که تحت کنترل فرداست و هروقت که بخواهد آنها را کنار میگذارد تابه آنهافکرنکند،ازاین امیال آگاهند،مثلاازحقیقت های تلخ در گذشته فرار میکنند.
    ۳.بازگشت:تنزل وپسرفت به مراحل پایین ترخام،مثلابه هنگام ارتکاب به کار اشتباهی برای حل آن گریه میکنیم
    ۴.جابجایی:گاهی دراثرفشارهای حاصل از شکست ها موضوع های دیگری جایگزین موضوع اصلی میشودوباعث میشودازعلت تولیدکننده آن جداشود،درتعبیرخواب نقش مهمی دارد،عامل اصلی جابجایی درانسان ازنظرفرویدوجود مرزبین خودآگاه وناخودآگاه ذهن است،مثلا بعضی ها به هنگام عصبانیت دست به شکستن وسایل اطراف میزنند
    ۵.نسبت دادن:بیرون ریختن انگیزه هاوتعارض های درونی ونسبت دادن آن به دیگران بطور ناخودآگاه به قصدرهایی از شرایط آزاردهنده امثال افرا دی که مدام درحال عیب جویی ازدیگران هستندوحادترین حالت آنرادربیماران روانی شاهدهسیم
    ۶.دلیل تراشی:توجیه رفتاری بادلایلی که ازواقعیت به دوروغیرمنطقی است باوجود اینکه دلیل اصلی آنرانمیدانیم،یادلیل آوردن برای توجیه اینکه چرا کاری را انجام نداده ایم،مثلا غیبت سرکلاس فلان استادبخاطراینکه ازتیپش خوشت نمیاد.
    ۷.خیالبافی:توسل به خواب وخیال به دلیل سازگاری نداشتن باواقعیت وارضانشدن به شیوه مستقیم،ضرب المثل شتر درخواب بیند پنبه دانه... خاکی ازاین موضوع است،مثلاافرادی که درانتظار شخصیتی رویایی برای زندگی مشترک هستند.
    ۸.جبران:تلافی کردن یک فقدان یا ناتوانی واقعی یاخیالی به کمک رفتاری واقعی یاخیالی،مثلامادری که در دوران کودکی خوددرحداقل رفاه زندگی کرده سعی میکند بهترین امکانات رفاهی را برای فرزندش فراهم میکند.
    ۹.تحقیر دیگران:مقصر کردن دیگران برای پوشاندن عیب های خود،مثلاوقتی توانایی رسیدن به یک هدف را نداریم آن رادرذهن بقیه بدتوصیف میکنیم.
    ۱۰.همانندسازی:تقریبا عکس فرافکنی،بسیارمهم دررشدشخصیت به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی امثال تقلید پسربچه هاازپدرودختربچه هاازمادر.
    ۱۱.تصعید:جابجایی یک نیروی درونی به سمت یک هدف اجتماعی سطح بالا،ارزنده ترین راه مقابله با ناکامی ها،ترک تحصیل به علت شکست عشقی ودرادامه پرداختن به شاعری درزمینه عشق
    ۱۲.واکنش وارونه:انجام رفتاری در خلاف جهت کاری که از انجام آن شرم داریم امثال افرا دی که فوق العاده احساسی هستند اما درظاهرخودرافردی مغرورجلوه میدهند(غرور کاذب)
    ۱۳.فلسفه بافی:تلاش برای جدایی عاطفی ازیک موقعیت ناراحت کننده،درپزشکان که دچارتحجراحساس شده اند.
     
  14. 9618342609

    9618342609 New Member

    1_مرحله حرکتی.:از بدو تولد تا 2 سالگی و درنهایت به مفهوم ماندگاری اشیا رسیدن. کودک دیگر با انداختن پارچه روی اسباب بازی گول نمی‌خورد و می‌داند اسباب بازی هنوز هم وجود دارد و بهانه آن را می‌گیرد
    مرحله پیش عملیاتی : از 2تا 7 سالگی. استفاده از کلمات سمبل. کودک سوار تکه چوب می‌شود و گمان می‌کند سوار اسب است. کودک در این مرحله نمی‌تواند عملیات ذهن خود را معکوس کند. او گمان می‌کند یک ساندویچ کوچک ولی باریک و دراز بزرگتر از ساندویچ قطور و پهن است.
    مرحله عملیات عینی :7تا 11 سالگی درک مفموم وزن، مساحت، حجم، استدلال عمل عکس. کودک درک می‌کند 3در 2 برابر با 2 در 3 است.
    عملیات صوری و انتزاعی: 11سالگی به بعد. فرد تر اینجا توانایی تفکر انتزاعی و استدلال قیاسی را دارد . افراد در این مرحله مفهوم احتمالات را درک می‌کنند و به تفکر در مورد مسائلی که عینیت ندارد می‌پردازد. مثلا یک ضرب المثل را بنا به دلایلی تغییر می‌دهد.
    2_عقده ادیپ:نظریه فروید. این مرحله در کودکان 3تا 5سال اتفاق می‌افتد وپایان آن زمانی است که کودک هویتش را با والد از جنس خود شناسایی کرده است و امیال جنسی اش را سرکوب می‌کند. این فرایند در نظریه فروید باعث تشکیل فراخور می‌شود فرد به جبران چشم پوشی از مادر در آینده زنان دیگر را در مقام عشق برمی‌گزیند.
    عقده الکترا :در دختر معادل عقده ادیپ در پسر است. و از سن 5 سالگی اتفاق می‌افتد. و پایان آن زمانی است که باعث تشکیل فراخور شود. دختر بر این باور است که اخته شده. وی ابتدا مادرش را هدف عشقی خود قرار می‌دهد اما بعد پدر جای مادر را می‌گیرد دلیل این جابجایی مقصر دانستن مادر برای اخته شدنش آیت.
    3:جابجایی : از دست مادر عصبانی است عکس خواهر را پاره می‌کند
    جبران :پسری که کوتاه قد است برای جبران به تحصیلات عالی می‌پردازد
    تقلید :تقلید از مادر در انتخاب رنگ های لباس
    واپس رانی سعی در انکار وجود و حضور ناپدری کودکی که با ناپدری زندگی می‌کند.
    دلیل تراشی : دیر رسیدن سرکلاس چون آن روز سیزدهم است و سیزدهم روزی نحس است
    تحقیر دیگران:پس از شکست در کنکور تمسخر دیگر دوستان و اعضای فامیل که نتیجه مشابه داشتند برای بهتر نشان دادن وضعیت خود.
    تصعید:پس از شکست در کنکور به یادگیری یک شغل آزاد پرداختن.
     
  15. 9518342522

    9518342522 New Member

    مرحله اول:حسی_حرکتی:در این مرحله که از تولد تا حدود دوسالگی است، کودک موجودیت اشیا رو درک میکند حتی اگر آنها را نبیند مثلا چنگ زدن نوزادان به صورت اطرافیان و یا کشیدن مو، فرزند یکساله من وقتی لیوان میبیند جیغ میزند و آب میخواهد حتی اگر لیوان خالی باشد آن را به سمت دهان میبرد و طلب آب میکند. یا اگر اسباب بازی او را پشت سرمان پنهان کنیم، گریه میکند و به دنبال آن میگردد.
    مرحله دوم پیش عملیاتی: از 2تا7 سالگی شروع میشود کودک مفاهیم ابتدایی را درک میکند و مفهوم دقیق اندازه ها را نمیفهمد و به صورت چشمی مقایشه میکند مثلا اگر من هندوانه را به یک اندازه ولی با دو شکل متفاوت تقسیم کنم و به دخترانم بدهم آنها باهم دعوا میکنند و فکر میکنند آن قسمت از هندوانه که شکل بزرگتری دارد مقدارش بیشتر است.یا اینکه برای اجسام و تمام اسباب بازیها جان پنداری میکند و در نقاشی هایش برای آنها چشم و دهان میگذارد.
    مرحله سوم عملیات عینی:7تا 11 سالگی است و کودک تفکر منطقی پیدا میکند و اشیا را بر حسب خصوصیات مشترک طبقه بندی و منظم میکند مثلا:مفهوم حجم رو درک میکنند که مایعات در دو لیوان با ظاهر متفاوت میتواند حجم یکسان داشته باشد یا اینکه میخواهند خودشان با آزمایش به نتیجه برسند.
    مرحله چهارم عملیات صوری:از 11 سالگی تا پایان نوجوانی. یک فرد یا نوجوان در این سن ممکنه به مساله ای که عینیت ندارد فکر کند و میتواند استدلال منطقی داشته باشد.ریاضیات و هندسه و مسائل سخت را حل میکند ولی ممکن است افراد گاهی به این مرحله نرسند.
    عقده ادیپ:پسربچه در سنین 3تا5سالگی ممکن است تمایل داشته باشد بیشتر به مادر خود نزدیک شود و به او بچسبد و رابطه داشته باشد و نسبت به پدر خود حسادت و حس رقابت دارد و حتی گاهی مرگ پدر برایش اهمیت ندارد.
    عقده الکترا:شبیه عقده ادیپ است ولی در دختران رخ میدهد و همان حس را نسبت به پدر خود دارند و به تفاوت های فیزیکی خود با پدرشان توجه میکنند و مادر را رقیب عشقی و جنسی خود میدانند و الکترا ممکن است زمان طولانی تری نسبت به ادیپ داشته باشد.
    به ترتیب ننوشتم
    جابه جایی:من وقتی بخاطر کار منزل و یا بخاطر نگهداری بچه ها خیلی خسته میشوم، متاسفانه نسبت به همسرم پرخاشگر میشوم.
    تحقیر:فردی که بچه اش زیاد مریض میشود و دیگران بیش از حد اورا سرزنش میکنند تا ببیند فرزند فرد دیگری مریض شده سریع او را تخریب و تحقیر میکند که تو اصلا مواظب فرزندت نیستی.
    خیالبافی:فردی که برای تسکین خود دست به خیال پردازی و تعبیر خواب و رویا میزند. فردی با درآمد پلیین که منتظر این است که یک گنج سر راهش قرار بگیر و یک شبه پولدار شود.
    جبران:مادری که در دوران کودکی خود متحمل سختی و رنج شده و از امکانات رفاهی کافی برخوردار نبوده، درصدد جبران کودکی خود سعی میکند برای فرزند خود بهترین امکانات را فراهم کند تا کودکش دچار حسرت نشود.
    واپس زنی:مثل انکار کردن است، دختر کوچک من به خواهر بزرگترش که موی بلندی دارد میگوید موهای من زیباتر است و راحت تر شانه و تمیز میشود. چون خودش نمیتواند موهای بلندی داشته باشد پس زیبایی موی بلند را انکار میکند.
    تقلید:من از سلیقه یکی از دوستانم بسیار لذت میبرم و سعی میکنم از پوشش او تقلید کنم.
     
    آخرین ویرایش: ‏27 آوریل 2018
  16. leilimosalanejad

    leilimosalanejad دکتر مصلی نژاد عضو کادر مدیریت

    با سلام
    اکثریت دوستان موضوع رشد شناختی و سپس میکانیسم های دفاعی را به خوبی پاسخ داده اند. در خصوص سوال دوم با توجه به اشکالات موجود توضیح زیر را مطالعه فرمایید
    در این مرحله، تمرکز اصلی «زیست مایه» بر دستگاه تناسلی است. بچه‌ها تفاوت بین زن و مرد را کشف می‌کنند. فروید عقیده داشت که پسرها شروع به در نظر گرفتن پدر به عنوان رقیبی برای عاطفه مادر می‌کنند. «عقده اُدیپ» به تشریح این احساس یعنی در اختیار داشتن مادر و تمایل به جایگزینی پدر می‌پردازد. از طرف دیگر، بچه می‌ترسد که به خاطر این احساس مورد تنبیه پدر قرار گیرد. ترسی که فروید آن را «اضطراب اختگی» می‌نامد.
    مثالهای ذکر شده توسط دوستانتان را مطالعه کنید و از ان برای بازاندیشی در نوشته های خود بهره ببرید
    موفق باشید
    دکتر مصلی نژاد
     

به اشتراک بگذارید