کوییز سوم دانشجویان پزشکی :هوش و شخصیت

شروع موضوع توسط leilimosalanejad ‏1 دسامبر 2017 در انجمن روانشناسی

  1. 9618104633

    9618104633 New Member


    1بهره هوش ازطریق تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضرب در صد به دست می اید که میشود 7تقسیم بر5 ضرب در 100مساوی با140.
    2.هوش هیجانی یعنی توانایی استفاده از چهارمهارت خود اگاهی وخو مدیریتی واگاهی اجتماعی ومدیریت رابطه که دومهارت اول به خود فرد مربوط میشود به اینصورت که هیجانات خود را درک میکند و انهارا کنترل میکندولی دوتای بعدی به رابطه فرد بادیگران مربوط است که بتواند هیجانات دیگران رابفهمد وانها رادررابطه باخود مدیریت کند.واز نظر باران دارای 5شاخص است 1.هوش درون فردی 2.هوش بین فردی 3.کنترل استرس 4.توان سازگاری5.خلق عمومی
    3.طبق نظرفروید پسر بچه(درسنین بین 3تا5سالگی) یک نوع تمایل جنسی به مادر خود ونوعی حس رقابت باپدر بوجود می اورد که به ان عقده ادیپ میگویند.پسر بچه دراین سنین بیشتر بامادر است و نسبت به پدر نوعی حس قهر وخشم داردودر عقده الکترادختر بچه میبیند که مادرش مورد عشق پدر است وشروع میکند رفتارهایی نشان میدهد تامورد توجه پدر باشد وناز میکند وحس رقابتی بامادر دارد واین حس تازمانی ادامه دارد که کودک هویتش با والد هم جنس خودش بشناسد ومیل جنسی اش راسرکوب کند
    4.شخصیت هیستوریک:شخصی که علاقه دارد مورد توجه دیگران باشد و دربیان مسایل اغراق زیادی میکنند وازدیگرویژگی هایشان تلقین پذیری است و الگویی از عدم ثبات عاطفی وفزون واکنشی وخود نمایشی وخود محوری ووابستگی واتکا به دیگران است.
    5.انواع روش های عینی ارزیابی شخصیت :مشاهده مستقیم و ازمون و پرسشنامه و فرم های گزارش شخصی ومصاحبه بالینی است که مشهورترین وپرمصرف ترین پرسشنامه شخصی شخصیت سنج چندوجهی مینه سوتا(MMPI)است.
     
    آخرین ویرایش: ‏8 دسامبر 2017
  2. 9618104633

    9618104633 New Member

    1.بهره هوشی برابراست باتقسیم سن تقویمی برسن عقلی ضرب در صد که میشود 7تقسیم بر5ضرب در 100مساوی با140.
    2.هوش هیجانی یعنی توانایی استفاده از چهار مهارت خود اگاهیی و خود مدیریتی و اگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه که دو مهارت اول مربوط به خود فرد است واینکه فرد بتواند هیجاناتش را درک کند وانهارا کنترل کند ودومهارت دوم مربوط به رایطه فرد با دیگران است به اینصورت که بتواند هیجانات دیگران را بفهمد و انهارا دررابطه با خود مدیریت کند.واز نظر بار دارای 5شاخص است1.هوش درون فردی 2هوش بین فردی3کنترل استرس4توان سازگاری5خلق عمومی.
    3.عقده ادیپ به این صورت است که پسر بچه تمایل جنسی بیشتری با مادر دارد ونوعی حس رقابت با پدر دارد واین اتفاق طبق نظریه فروید در سن 3تا5سالگی اتفاق می افتد وخشم وقهرباپدر منجرمیشود وتا زمانی که کودک هویتش راباوالد هم جنس خود بشناسد ومیل جنسی اش را سرکوب کند وجود داردوعقده الکترا حس جنسی دختربچه نسبت به پدرش است که چون میبیند مادرش موردعشق وعلاقه پدرش هست سعی میکند رفتارهایی نشان دهد که مورد محبت و نوازش پدرقراربگیردوحس رقابت بامتدر دارد.
    4.شخصیت هیستوریک نوعی شخصیت است که دران فرد دوست دارد زیاد مورد توجه دیگران باشد ودر بیان مسایل اغراق میکندهییجان زده است و فعال است وبادیگران ارتباط برقرار میکندوالگویی از عدم ثبات عاطفی فزون واکنشی وخودنمایشی وخود محوری ووابستگی واتکا به دیگران رانشان میدهد.
    5.انواع روش های عینی ارزیابی شخصیت:مشاهده مستقیم وازمون و پرسشنامه که مشهورترین وپرمصرف ترین ان MMPIشخصیت سنج چندوجهی مینه سوتا است.ومصاحبه بالینی.​
     
    آخرین ویرایش: ‏8 دسامبر 2017
  3. 9618104636

    9618104636 New Member

    سلامعلیکم :D:)o_O
    این مطالب حاصل ساعت ها تلاش، مطالعه، گردآوری، گلچین و تغییر در مطالب متفرقه می باشد.

    _تهیه شده توسط: ارشاد زلفی، دانشجو پزشکی 96 جهرم_

    از تقسیم هوش عقلی به هوش سنی ضربدر 100،
    هوش بهر یا ضریب هوشی به‌دست می‌آید:

    [​IMG]
    «دنیل گلمن»، روان‌شناس و فروشنده‌ی ممتاز، ۵ نکته‌ی کلیدی را برای رشد هوش هیجانی توصیه کرده است:
    1. خودآگاهی:
    حرفه مناسب:
    یک عدد آخوند: که نیازمند شناخت و کنترل احساسات خویش و تاثیرگذاری می‌باشد.
    یک عدد ورزشکار

    خودآگاهی یا توانایی درک و شناخت احساسات خود نقش مهمی در هوش هیجانی ایفا می‌کند. با شناخت دقیق احساسات خود قادر خواهید بود بر اعمال، احساسات و حالات دیگر افراد تأثیر بگذارید.
    افراد خودآگاه توانایی درک ارتباط بین آنچه حس می‌کنند و چگونگی رفتار خود را در مقابل این حس دارند. این افراد به نقاط ضعف و قوت شخصیت خود واقف هستند و همواره از کسب معلومات و تجربیات جدید استقبال می‌کنند به‌طوری که حتی از واکنش‌های خود در قبال دیگران نیز یاد می‌گیرند.

    گلمن معتقد است افرادِ خودآگاه معمولا شوخ‌طبع هستند و از اعتمادبه‌نفس بالایی برای استفاده از توانایی‌های خود برخوردارند و نحوه‌ی درک اطرافیان را خود به‌خوبی می‌دانند.
    * خودآگاهی هیجانی:‌
    درک کاملی از احساسات و هیجانات خود، نقاط قوت و ضعف خود، و محرک‌های آن‌ها دارید.
    *خودارزیابی دقیق:
    از ارزش‌ها و هدف‌های خود و مسیر زندگی‌تان آگاه هستید.
    * اعتماد به نفس:
    نقاط قوت و محدودیت‌های خود را درک می‌کنید. با تکیه بر مهارت‌هایتان عمل می‌کنید و می‌دانید چه وقت به فرد دیگری از گروه تکیه کنید. مایلید درباره‌ی خود به شیوه‌ای رک و غیردفاعی صحبت کنید. (برای مثال، ممکن است از طنز سرزنش‌آمیز در مورد خود استفاده کنید)

    ***********************************************
    توضیحات اضافی:
    12 تمرین خودشناسی

    ۱. از خودتان بپرسید: چرا؟
    ۲. واژگان عاطفی بیشتری یاد بگیرید.(یک فیلسوف می‌گوید: «محدودیت زبانی دنیای افراد را محدود می‌کند. بیان کردن احساسات در قالب کلمات، اثر درمانی بر مغز دارد)
    ۳. «نه» گفتن به خودتان را تمرین کنید!
    ۴. از واکنش ناخودآگاه پرهیز کنید.(در شرایط تنش‌زا سعی کنید قبل از هر اقدامی یک نفس عمیق بکشید. این کار به شما فرصتی می‌دهد تا با ارزیابی شرایط ببینید که آیا واکنش شما بهترین پاسخ ممکن هست یا خیر؟)
    ۵. به عیب و نقص‌های خود توجه کنید.(همه‌ی ما به خوبی از دیگران انتقاد می‌کنیم، اما نقص‌های خود را نمی‌بینیم.)

    ۶. مراقب حرف‌هایی که با خود می‌زنید باشید.(واکنش‌های شما در برابر موفقیت‌ها و شکست‌ها، بازخوردهای مثبت و منفی را در ذهن‌تان شکل می‌دهند. نسبت به خودتان با رحم و شفقت رفتار کنید. پیروزی‌های خود را جشن بگیرید و اشتباهات‌تان را ببخشید.)
    ۷. زبان بدن خود را بهتر درک کنید.(ویدئوهای سخنرانان بزرگ را تماشا کنید و ببینید که در هنگام سخنرانی از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنند.)
    ۸. به عقایدی که با دیدگاه شما متفاوت هستند توجه کنید.(با خود بحث کنید و ببینید به کدام‌یک از باورهای خود پایبند هستید و کدام یک از آنها را می‌توانید رد کنید.)
    ۹. نوع شخصیت خود را بشناسید.(برای شروع تعیین کنید که در دسته‌ی افراد برونگرا قرار می‌گیرید یا درونگرا. سپس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها - تحلیل SWOT - را در قالب یک جدول دسته‌بندی کنید. نقاط قوت و ضعف جزو عوامل درونی و فرصت‌ها و تهدیدها (موانع سر راه) جزو عوامل محیطی هستند.)
    ۱۰. خودارزیابی و تفکر عمیق را تمرین کنید.(هر بار که از کاری پشیمان شده‌اید، هر بار که عادت غلطی را تکرار کرده‌اید، تعداد تصمیماتی که بدون فکر گرفته‌اید و مواقعی را که افکارتان نامنظم بوده است یادداشت و خود را ارزیابی کنید. اهداف بزرگ را به هدف‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنید. در پایان هر روز از خود بپرسید: امروز چه کارهایی را به خوبی انجام دادم؟ چه کاری می‌توانم می‌توانم انجام دهم تا فردا بهتر از امروز عمل کنم؟)
    ۱۱. به دنبال پیشنهادات و انتقادهای سازنده باشید.(دیدگاه تک‌بعدی داشتن - یا به اصطلاح خود را گول زدن - سبب می‌شود تا نتوانیم آن‌طور که باید پیشرفت کنیم. فراموش نکنید انتقادات را فقط از کسانی بخواهید که صاحب‌نظر باشند.)
    ۱۲. زمانی را به مراقبه (مدیتیشن) اختصاص بدهید.(برای مبتدیان، یک جلسه‌ی ۱۰ دقیقه‌ای کافی است. یک مکان ساکت و آرام برای نشستن بیابید، از طریق بینی نفس بکشید و از دهان خارج کنید. به آرامی و در سکوت تعداد نفس‌هایتان را بشمارید. خواهید دید که چگونه افکارتان متمرکز خواهد شد.)

    منبع: b2n.ir/12tamrinkhkodshenasi
    ***********************************************

    2. خودتنظیمی:
    حرفه مناسب:
    پشت کنکوری ها و دانشجویان: توانایی گرفتن بازخورد از عملکرد و امتحانات خود و دارابودن انعطاف‌پذیری برای تغییر روش. توانایی ابراز احساسات به شخص مناسب.

    خودتنظیمی در واقع به معنای ابراز احساسات در زمان و مکان مناسبش است.
    افرادی که این مهارت را دارند -----> عمدتا افرادی انعطاف‌پذیرند که به‌سرعت خود را با تغییرات منطبق می‌کنند. این دسته از افراد قادرند به‌سادگی از پس مشکلات و موقعیت‌های سخت زندگی برآیند. گلمن معتقد است افراد دارای این ویژگی شخصیتی بسیار هشیارند، سنجیده رفتار می‌کنند و مسئولیت تأثیر رفتارشان را بر دیگران می‌پذیرند.


    _ادامه در پست بعد...
     
    آخرین ویرایش: ‏8 دسامبر 2017
  4. 9618104636

    9618104636 New Member

    *خودکنترلی هیجانی:
    شما هم درست مثل هرکس دیگری خلق بد و بالا و پایین را تجربه می‌کنید، اما مثل آنها عمل نمی‌کنید؛‌در واقع، می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. برای مثال، به جای خالی کردن عصبانیتتان بر سر دیگران، اجازه می‌دهید بدانند چه اتفاقی افتاده است و راه حل آن چیست.شما قادر هستید صبر کنید تا هیجاناتتان بگذرند و بتوانید از سر منطق پاسخ دهید.
    *دستاورد و تحقق اهداف:‌
    به حرکت خود به سمت یک رویا، یک هدف، یا راهبرد علاقمند هستید.
    *ابتکار عمل:‌
    خودانگیخته هستید و به سمت اهداف دوردست‌تان حرکت می‌کنید حتی وقتی که موانعی را تجربه می‌کنید.
    *شفافیت:
    درباره‌ی پیشرفت، اهداف و هیجاناتتان صادق و شفاف هستید.

    *انطباق‌پذیری:‌
    منعطف هستید. می‌توانید تحت فشار آرام بمانید و وقتی چیزی اشتباه پیش می‌رود سریع خوداتن را بازیابید. در مواجه با یک بحران وحشت نمی‌کنید، آرام هستید. و توی فکر فرو نمی‌روید، دنبال مقصر نمی‌گردید، یا کینه به دل نمی‌گیرید.
    *خوش‌بینی:نگرش مثبتی به آینده دارید.
    *******************
    توضیحات اضافی:چگونه احساساتمان را کنترل کنیم؟

    1.به روزهایی که در پیش داریم فکرکنیم!
    [​IMG]
    (
    باید به گذر زمان فکر کنیم. استادان ذِن توصیه می‌کنند هر وقت در لحظه به شدت احساس خشم، اندوه، کینه یا ناامیدی کردید، از خودتان بپرسید که شدت احساسات‌تان با گذشت زمان چه تغییری خواهد کرد. آدم‌ها وقتی دچار خشم یا اضطراب آنی یا تصمیمات لحظه‌ای می‌شوند، یادشان می‌رود که فردایی هم هست. هر وقت از دست کسی عصبانی شدید، به خودتان بگویید: «من هر روز باهاش چشم تو چشم می‌شم. اگه عصبانیتم باعث بشه احترامم رو پیش این آدم از دست بدم، اونوقت هر بار که ببینمش چه حالی پیدا می‌کنم؟ وقتی یه مدت از این ماجرا بگذره، احساسی که الآن دارم چه تغییری می‌کنه؟»)
    ۲. احساساتمان را بشناسیم!
    [​IMG]
    (یاد بگیریم فراز و نشیب‌های احساسی‌ خود را بشناسیم.
    هر وقت یکباره از چیزی شدیدا شاکی شدید، دلیل عصبانیت‌تان را جستجو کنید. احساسات‌ واقعی‌تان را
    انکار نکنید. در عوض، هر احساسی را که دارید، باید به همان شکلی که هست بپذیرید. مثلا به خودتان بگویید: «خُب، از این حسی که دارم اصلا خوشم نمیاد، اما در هر صورت خیلی حسودیم شده!» در قدم بعدی، از خودتان بپرسید که چرا چنین حسی دارم؟و آن را با شهامت جستجو کنید!
    به جای اینکه احساساتتان راتوجیه کنید، به نفع‌تان است که با خودتان روراست باشید.
    اغلب افراد در چنین موقعیت‌هایی سعی می‌کنند خودشان را گول بزنند و احساسات واقعی‌شان را انکار کنند.)
    ۳. حال‌ وهوای خود را تغییر دهیم
    [​IMG]

    (یک کار جدید انجام دهید. مثلا اگر احساس بی‌حوصلگی می‌کنید، مطمئن باشید با تماشای برنامه‌های تلویزیونی خسته‌کننده، فقط بی‌حوصله‌تر می‌شوید، به پیاده‌روی بروید. اگر عصبانی و رنجیده‌خاطر هستید، کافی است به چیزهایی فکر کنید که از داشتن‌شان در زندگی خرسندید. اگر از پیشامدی نگران و بیمناک هستید، در عوض به خودتان بگویید که همین پیشامد می‌توانست خیلی بدتر از این‌ها اتفاق بیفتد.
    نباید بر موج احساسات سوار شوید و با این موج مخرب هر کجا که رفت بروید. در عوض،
    چشمتان را ببندید و برعکسِ این احساسات ناخوشایند فعلی‌تان را تصور کنید. مثلا هر وقت چیزی اعصاب‌تان را به هم ریخت، چشم‌تان را ببندید و فقط چند لحظه‌ خودتان را در حالت آرامش و راحتی تصور کنید. حداقل فایده‌ی این راهکار، خنثی شدن احساسات منفی است. با این راهکار شاید حتی بتوانید احساسات مثبت را جایگزین احساسات منفی کنید.)
    ۴. کنترل احساسات را از دیگران بیاموزیم
    [​IMG]
    (برای اینکه یاد بگیریم چگونه احساساتمان را کنترل کنیم، می‌توانیم از دیگران هم کمک بگیریم. ببینیم افرادی که در کنترل احساسات‌شان مهارت دارند، چگونه با ناملایمات کنار می‌آیند. مثلا بپرسیم چطور جلوی عصبانیت‌شان را می‌گیرند یا با اینکه به اهداف‌شان نرسیده‌اند، چطور می‌توانند باز هم لبخند بزنند. )

    ۶. برای کنترل احساساتمان، عقل‌مان را به کار بیندازیم
    [​IMG]
    (هر احساسی، موجودی پرقدرت اما نادان است که گاهی به نظارت و راهنمایی نیاز دارد. بدون شک برای اینکه به انجام کاری انگیزه پیدا کنید، باید احساساتی شوید. اما مهم‌تر این است که صحیح‌ترین احساس را در صحیح‌ترین زمان به صحیح‌ترین شکل ممکن به کار ببرید. واقعیت این است که آدم‌ها هرچه احساساتی‌تر شوند، به همان اندازه هم احمق‌تر می‌شوند، پس به جای اینکه فورا احساساتی شوید، افکارتان را جمع‌و‌جور کنید و خونسرد بمانید.
    سعی کنید بخش منطقی مغزتان را قبل از اینکه مغلوب احساسات‌تان شوید، فعال کنید. با این کار، از شدت احساسات‌تان کاسته خواهد شد و می‌توانید بر بخش احساسی مغزتان غلبه کنید. برای اینکه بخش منطقی مغزتان را تحریک کنید، فقط کافی است در زمان هجوم احساسات سعی کنید اسم چند نفر از همکلاسی‌های دوران دبستان‌تان را به خاطر بیاورید یا مثلا حروف الفبا را در ذهن‌تان مرور کنید.)

    ۷. نیازهای احساسی خود را برطرف کنیم
    [​IMG]
    همه‌ی موجودات زنده نیازهایی دارند که اگر برطرف نشوند، آسیب می‌بینند. نیازهای ابتدایی ما انسان‌ها عبارتند از خواب، خوراک، مسکن و آب. اگر هر کدام از این نیازها برطرف نشوند، بدون شک به احساسات آشفته دچار خواهیم شد. علاوه بر نیازهایی که نام بردیم، انسان‌ها نیازهای احساسی نیز دارند. از جمله‌ی این نیازها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


      • احساس امنیت
      • توجه کردن و دیدن
      • توانایی کنترل زندگی
      • احساس تعلق به یک جامعه‌ی بزرگ‌تر
      • تجربه‌ی دوستی، عشق و صمیمیت
      • احساس کسی بودن در زندگی، به ویژه احساس شایستگی و موفقیت
      • مشغولیت به منظور جلوگیری از تنبلی و بی‌حوصلگی و افزایش اعتماد به نفس
    وقتی نیازهای احساسی خود را برطرف کنید، مسیر زندگی‌تان معنی‌دار و هدفمند می‌شود. این در حالی است که بی‌توجهی به نیازهای ابتدایی زندگی سبب بی معنایی زندگیتان میشود و نسبت به مشکلات احساسی آسیب‌پذیرتر شوید. اگر طوری زندگی کنید که حداکثر نیازهای احساسی‌تان برطرف شوند، آن وقت از ثبات احساسی خود لذت خواهید برد و کنترل احساسات برایتان آسان‌تر می‌شود. قدم نخست این است که بفهمید در زندگی چه نیازهایی دارید. وقتی توانستید این نیازها را تشخیص دهید، باید درباره‌ی هر کدام‌شان خوب فکر کنید و سپس به سراغ انجام فعالیت‌هایی بروید که به ارضای این نیازها کمک کنند. به این ترتیب می توانید نیازهای احساسی خود را برطرف کنید و در زمان غلبه‌ی احساسات، به راحتی بر خودتان مسلط شوید.)

    منبع: uncommonhelp.me و chetor.com

    ******************
    3.مهارت‌های اجتماعی

    *همدلی:‌
    مایلید نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را به اشتراک بگذارید و هیجانات دیگران را با آغوش باز بپذیرید.

    *خدمت‌محور:
    شنونده‌ی خوبی هستید. به دیگران کاملا توجه می‌کنید و برای فهمیدن آن‌چه می‌گویند و منظوری که از آن دارند، بدون ایجاد وقفه یا مزاحمت، زمان می‌گذارید.
    *آگاهی سازمانی:
    به دلیل آن‌که از چشم‌اندازهای دیگر را درک می‌کنید، می‌توانید ایده‌ها را به گونه‌ای توضیح دهید که همکاران‌تان آن‌ها را بفهمند. و پذیرای سوالات آن‌ها هستید.
    _ادامه درپست بعد
     
    آخرین ویرایش: ‏8 دسامبر 2017
  5. 9618104636

    9618104636 New Member

    حرفه مناسب:
    وکیل
    نماینده خدمات مشتریان:
    که باید بتواند ارتباط کلامی درستی با مشتریان برقرار نماید، همچنین توانایی درک آنها و ابراز عذرخواهی(انعطاف پذیری) را داشته باشد.
    روانشناس
    بازاریاب


    توانایی تعامل با دیگران یکی دیگر از جنبه‌های مهم هوش هیجانی است. درک صحیح احساسات دیگران گاهی از شناخت احساسات خود فرد با اهمیت‌تر است چراکه با شناخت درست احساسات دیگران می‌توان به بهبود روابط و ارتباطات با اطرافیان کمک کرد.
    در محیط‌های کاری نیز ارتباطات صحیح بین مدیر و کارمند، و کارمندان با همکاران خود به بازدهی مجموعه کمک شایانی خواهد کرد.
    برخی از مهار‌ت‌های مهم ارتباطی عبارتند از:
    گوش دادن مؤثر، مهارت‌های کلامی، مهارت‌های غیرکلامی، رهبری، پیگیری!

    4. هم‌دلی:
    حرفه مناسب:
    معلمی: توانایی های مشاهده، هم‌دلی با دانش‌آموز و قدردانی
    یک پزشک: توانایی هم‌دلی و صمیمیت با بیمار و گذشته‌ی او
    روانشناس
    نماینده خدمات مشتریان:
    که بتواند با مشتری هم‌دردی کند و توانایی عذرخواهی داشته باشد.
    شریک زندگی
    بازیکن پوکر:
    که بتواند احساسات طرف را بفهمد و استراتژی خاصی در انداختن ورقها به‌کاربندد.


    همدلی با دیگران به افراد امکان می‌دهد قدرت تأثیر ارتباطات اجتماعی را به‌خصوص در محیط کار بیشتر درک کنند. افرادی که این ویژگی شخصیتی را دارند، قادرند میزان نفوذ خود را در روابط با دیگران درک کنند و متوجه تأثیر نیروی رفتار و احساسات متقابل با دیگران می‌شوند و با تفسیر شرایط مختلف از این نیروها بهترین نتیجه را به‌دست می‌آورند.



    ********************************
    توضیحات اضافی: هم‌دلی چه نشانه‌هایی دارد؟
    ۱. درباره‌ی غریبه‌ها کنجکاوی به خرج می‌دهند!
    [​IMG]
    آدم‌های بسیار همدل درباره‌ی دیگران
    به شکل سیری‌ناپذیری کنجکاوند. آنها با فردی که در کنارشان در اتوبوس نشسته است حرف می‌زنند. این آدم‌ها توانسته‌اند کنجکاوی طبیعی‌ِ دوران کودکی خود را (که همه‌ی ما داشته‌ایم اما جامعه در نابود کردن آن مهارت دارد) در خود حفظ کنند. برای آنها آدم‌های دیگر جالب‌ترند تا خودشان. اما آدم‌های همدل به نحوی رفتار نمی‌کنند که گویی مشغول بازپُرسی از دیگران هستند.

    «پرسش‌گری علاقه‌مند باشید، نه یک بازپرس.»
    – استادز ترکل

    کنجکاوی موجب رشد همدلی در ما می‌شود زیرا به وسیله آن، با مردم خارج از حیطه‌ی معمول زندگی‌مان صحبت می‌کنیم و در مسیری متفاوت از زندگی و جهان‌بینی‌های خودمان قرار می‌گیریم. علاوه بر این کنجکاوی، به خودیِ خود برای ما مفید است. به عقیده‌ی یکی از روان‌شناسان، مارتین سلیگمن (Martin Seligman)، کنجکاوی یکی از توانایی‌های شخصیتی مهم برای بالا بردن رضایت از زندگی محسوب می‌شود. همچنین درمانی مفید برای درد مزمن تنهایی‌ای است که گریبان یک سوم مردم امریکا را گرفته است.
    برای پرورش کنجکاوی به چیزی بیش از یک صحبت کوتاه درباره‌ی آب و هوا نیاز دارید. برای این کار
    باید سعی کنید دنیای درون ذهن طرف مقابل را درک کنید. ما هر روز غریبه‌هایی را می‌بینیم. از راننده‌ی تاکسی‌ تا کارمند تازه‌واردی که همیشه ناهارش را به تنهایی می‌خورد. برای خودتان چالشی ترتیب دهید که هر هفته با یک غریبه سر صحبت را باز کنید. برای این کار تنها به کمی شجاعت نیاز دارید.

    ۲. تعصبات را زیر سوال می‌برند و تشابهات را کشف می‌کنند
    همه‌ی ما درباره‌ی دیگران فرضیه‌هایی در ذهن خود داریم و آنها را به دسته‌بندی‌های عام تقسیم کرده و بر روی آنها برچسب‌ می‌گذاریم. برای مثال قومیت‌ها، مذاهب مختلف، احزاب و غیره. برای هر کدام از اینها پیش‌فرض‌هایی در ذهن‌مان داریم. مشکلِ داشتن این پیش‌داوری‌ها چیست‌؟ این فرض‌ها مانع می‌شوند که فردیت انسان‌ها را جدای از این القاب و دسته‌بندی‌های ذهنی درک کنیم. آدم‌های بسیار همدل با پیش‌فرض‌ها و تعصبات‌شان مقابله می‌کنند. برای این منظور آنها به جای مواردی که آنها را از دیگران سوا می‌کند بیشتر به دنبال اشتراک‌هایی می‌گردند که با آنها دارند.

    3. زندگی افراد دیگر را امتحان کنید.
    [​IMG]

    اگر فکر می‌کنید یخ‌نوردی و کایت‌سواری ورزش‌های مخاطره‌آمیز و چالش‌برانگیزی هستند، شاید بد نباشد همدلیِ تجربی را هم امتحان کنید. چالش‌برانگیزترین تجربه که البته دارای بیشترین پتانسیل‌ مثبت است. آدم‌های بسیار همدل با کسب تجربه‌ی مستقیم از زندگی دیگران، به همدلی دست پیدا کرده‌اند. چنان که ضرب‌المثل آمریکایی می‌گوید: «پیش از انتقاد کردن، یک مایل با پاپوش دیگری راه برو.»
    هر کدام از ما می‌توانیم تجربه‌ی مخصوص خودمان را خلق کنیم. مطابق با عقیده‌ی شخصی خود سعی کنید در اقدامات خیرخواهانه مشارکت داشته باشید و شخصا کاری برای دیگران انجام بدهید. می‌توانید تعطیلات‌تان را در روستاها و حاشیه‌ی شهرها، صرف کاری داوطلبانه کنید.

    راه مورد علاقه‌ی جان دیویی فیلسوف برای یادگیری را انتخاب کنید:
    «تمام آموزش‌های اصیل از راه تجربه کردن به دست می‌آید.»
    – جان دیویی

    ۴. شنونده‌ای عالی هستند و درباره‌ی خودشان حرف می‌زنند

    برای اینکه خوش‌صحبتی و همدلی را ترکیب کنید به دو ویژگی نیاز دارید. اولی استاد شدن در هنر گوش دادن عمیق است.
    مارشال روزنبرگ (Marshall Rosenberg)، روان‌شناس و مؤسس مرکز ارتباطات غیرخشن ((Non-Violent Communication (NVC)، گوش دادن عمیق را این‌گونه تعریف می‌کند:
    «توانایی حضور و مشاهده‌ی جریانات، احساسات و نیازهای خاصی که فرد همان لحظه در حال تجربه کردن است.» آدم‌های بسیار همدل با دقت به دیگران گوش می‌دهند و هر کاری بتوانند برای درک وضعیت احساسی و نیازهای فرد می‌کنند. فرقی هم ندارد که فرد مورد نظر دوستی باشد که به تازگی مبتلا به سرطان شده یا همسری که از او به خاطر کار تا نیمه‌های شب دلگیر است.
    اما گوش دادن به تنهایی کافی نیست. دومین ویژگی،
    نشان دادن خود واقعی‌مان بدون ترس از آسیب دیدن است. لازم است برای همدلی نقاب‌مان را برداریم و احساسات‌مان را که برای برقراری یک پیوند همدلانه قوی ضرورت دارد آشکار کنیم. همدلی یک خیابان دو‌طرفه است و در بهترین حالت بر مبنای درک مشترک، به وسیله‌ی تبادل باورها و تجربیات مهم، شکل می‌گیرد.
    آنچه گفته شد در سازمان‌هایی مانند حلقه‌‌ی والدین اسرائیلی-فلسطینی عملا به کار گرفته شده است. این سازمان امکان ملاقات خانواده‌های داغ‌دیده‌ی هر دو سوی نبرد را فراهم می‌کند تا داستان‌های یکدیگر را بشنوند و با هم حرف بزنند. خانواده‌ها با به اشتراک گذاشتن چگونگی از دست دادن عزیزان‌شان، متوجه می‌شوند درد مشترک و خون مشترکی دارند، حتی اگر در دو سمت متقابل حصارهای مسائل سیاسی قرار داشته باشند. این رویکرد منجر به شکل‌گیری یکی از قوی‌ترین جنبش‌های صلح‌جویی مردمی شده است.

    ۵. الهام‌بخش حرکت‌ها و تغییرات اجتماعی هستند
    آدم‌های بسیار همدل باور دارند همدلی می‌تواند علاوه بر این، پدیده‌ای جمعی نیز باشد که تغییرات بنیادین اجتماعی را به دنبال بیاورد.

    منبع(کلیک کنید)

    ********************************

    ادامه در پست بعد..
     
    آخرین ویرایش: ‏8 دسامبر 2017
  6. 9618104636

    9618104636 New Member

    *رهبری الهام‌بخش:
    شما تصویری فراهم می‌کنید که به دیگران انگیزه می‌بخشد. از هوش هیجانی‌تان استفاده می‌کنید تا به وسیله‌ی تمرکز حواس، امید و شفقت، روابطی عمیق با دیگران ایجاد و آن‌ها را پروش دهید.

    *نفوذ:
    شما یک گوینده‌ی متقاعدکننده هستید. موضوعات‌تان را به صورت قانع‌کننده، و واضح بیان می‌کنید و به این ترتیب افراد در مورد توقعات انگیزه می‌گیرند.

    *مدیریت تعارض‌ها:
    از هوش هیجانی‌تان برای بهبود روابط، مذاکره و رهبری استفاده می‌کنید. می‌توانید مناقشات، تفاوت عقاید، و سوءتفاهم‌ها پایان دهید.

    *کاتالیزور تغییر:
    در برابر تغییر مقاومت نمی‌کنید؛ برعکس، نیاز به تغییر را تشخیص می‌دهید و از این فرآیند حمایت می‌کنید.

    *
    پرورش‌دهنده‌ی دیگران: به شکلی موثر بازخورد فراهم می کنید و به خوبی به دیگران کمک می کنید مهرات‌ها و دانش‌شان را بسازند.

    *
    کار تیمی: کار کردن با شما برای دیگران خوشایند است. یکی از نشانه‌های آن ممکن است آن باشد که می‌خندند و در حضور شما راحت صحبت می‌کنند.

    *
    همکاری: یک شبکه ایجاد کرده و آن را حفظ می‌کنید، و تیم‌های کارآمدی می‌سازید.
    منابع: hubspot و bazdeh

    5. انگیزه:
    حرفه مناسب:

    مدیر تیم - Team Manager: توانایی دیدن و ساختن انگیزه ها و دادن آن‌ها به افراد خود. مشوق بودن.
    مشاور انگیزشی کنکور

    افرادی که دارای هوش هیجانی هستند معمولا توسط مشوق‌های بیرونی مثل پول، شهرت، درک متقابل و تحسین به انجام کاری ترغیب می‌شوند و در به سرانجام رساندن مسئولیت‌های خود بیشتر به دنبال پاسخ‌گویی به نیازها و اهداف شخصی خود هستند و برخی کارها را به منظور انگیزه‌های شخصی‌ای که دارند انجام می‌دهند و از این طریق بر تجربیات خود می‌افزایند.
    این‌گونه افراد معمولا بسیار فعال‌اند، برای خود اهداف بالایی تعیین می‌کنند و همواره در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای انجام دادن بهتر کارها به منظور دستیابی به اهداف‌شان هستند. این افراد معمولا حس مسئولیت‌پذیری و تعهد بالایی دارند و
    سعی می‌کنند کارها را زودتر از موعد خود به اتمام برسانند

    -----

    عقدهٔ الکترا در دختر:

    الکترا برادرش، اورستس، را واداشت که مادرشان، کلوتایمنسترا، و ناپدری‌شان، آیگیستوس، را به انتقام کشتن پدرشان، آگاممنون، به قتل برساند.
    دختربچه نیز مانند پسربچه، ابتدا مادر را موضوع عشق خود قرار می دهد، اما بعد با
    تغییر جهت میل رو به رو می شود و به پدر میل می ورزد. اما در نتیجهٔ رقابت مادر، احساس زنا با محارم را در خود سرکوب می‌کند، و اشتیاقش را به مردان بزرگسال دیگر معطوف کرده، به این طریق خود را با مادر همسان می‌کند.
    او در ابتدا این فرض را مطرح کرد که دختربچه پیش از آن که کلیتوریس خود را با آلت مردی یک پسربچه مقایسه کند، گمان می‌کند که خود نیز ذکر دارد. اما پس از مقایسه، تصور می‌کند که ذکر او کنده شده.

    پس از این نقطه،
    سه راه در مقابل دختر گشوده می‌شود:


    1. دختر کوچک می‌تواند به سهولت میل جنسی را به کلی کنار بگذارد.
    2. دختر می‌تواند نقص خود را منکر شود، و به مردانگیِ به خطر افتاده‌اش بچسبد و امیدوار باشد روزی ذکری بیابد. از نظر فروید این عقدۀ مردانه می‌تواند به همجنس‌خواهی زنانه ختم شود.
    3. دختر می‌تواند از مادر گذار کند و پدر را موضوع عشق خود قرار دهد و از پدر نیز به مردان دیگر منتقل شود
    عقده اُدیپ در پسر:
    در نظریه روانکاوی به تمایل پسربچه برای ارتباط جنسی با مادرش گفته می‌شود که حسی از رقابت با پدر را پدید می‌آورد.
    فروید معتقد بود که این مرحله عقده ادیپ در رشد کودکان بین ۳ تا ۵ سال (همانند همین سن در دختران) چیزی طبیعی است و پایان آن زمانی است که کودک هویتش را با والد از جنس خودش شناسایی کرده و امیال جنسی‌اش را سرکوب می‌کند؛ این فرایند در نظریه فروید باعث تشکیل فراخود می‌شود.
    بر اساس نظریهٔ فروید، پسران در ابتدا مادرشان را موضوع عشق می‌دانند اما به تدریج پی می‌برند که او موضوع عشق پدرشان نیز هست. بدین ترتیب پدر در تصاحب مادر به رقیب پسر بدل می‌شود و پسر واهمه دارد که پدر قضیب او را قطع کند. پس پسر با چشم‌پوشی از مادر به عنوان موضوع عشق و همانندسازی خود با پدر از این تنگنا می‌رهد. او به جبران چشم‌پوشی از مادر در آینده قادر خواهد بود زنان دیگر را در مقام موضوع عشق برگزیند.
    -----

    شخصیت هیستریک یا نمایشی:

    [​IMG]
    توجه طلبی افراطی و آرایش ظاهری برای جلب توجه و هم چنین داشتن رفتارهای هیجانی و نمایشی است.
    ویژگی‌ها:
    وابسته بودن به دیگران + تشنه ی توجه و محبت + رفتارهای نمایشی + هیجان زدگی + احساسات ناپایدار + ترس از تنهایی + خود محوری + اعتماد به نفس پایین + تحریک پذیر + تلقین پذیر + اغراق در بیان مسائل


    روش های آزمون شخصیت:
    • مصاحبه‌های بالینی و سنجش رفتاری
    • نمونه گیری فکری ( اندیشه ای )
    • آزمون‌های عینی سنجش شخصیت: 1- پرسشنامه های خودسنجی 2- چند وجهی مینه سوتا 3- پرسشنامه‌های روانی کالیفرنیا 4- تست شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) و MMPI و CPI به صورت درست و نادرست.
    • فرافکنی: 1- لکه ی جوهر رورشاخ 2- اندریافت موضوع TAT و 3- هیجان جویی آزمون زوکرمن
    • سرگذشت پژوهشی (روش بالینی، آزمایشی و هم‌بستگی)

    باتوجه به اینکه هرکدام یک بخشی از شخصیت رو می سنجن میشه گفت به کمک هم بهترین تست به وجود میاد. ولی آزمون های فرافکنی بنظرم جز بهترین آزمون‌هاست که شخصیت درون فرد رو به خوبی نشون میده. یک نوع اعتراف شخصیت هستش.

    دیگر منابع:
    verywell.com
    chetor.com

    learning-mind.com
    Wikipedia one
    Wikipedia two
    tebyan
    rasekhoon
    ebarzkar.blogfa.com

    تهیه شده توسط: ارشادزلفی
    پایان!
     
    آخرین ویرایش: ‏8 دسامبر 2017
  7. 9618104658

    9618104658 New Member

    1:هوش بهر=100×(سن تقویمی÷سن عقلی)
    140=100×(5÷7)

    2:اگاهی اجتماعی،خوداگاهی،مدیریت رابطه،خودمدیریتی

    3:عقده اُدیپ: به تمایل پسربچه برای ارتباط جنسی با مادرش گفته می‌شود که حسی از رقابت با پدر را پدید می‌آورد. این مفهوم نخستین بار توسط فروید توضیح داده شد.پسر به تدریج پی می برد که مادر مورد عشق پدر است و از مادر چشم پوشی و با پدر همانندسازی می کند.فروید معتقد بود که این مرحله عقده ادیپ در رشد کودکان بین ۳ تا ۵ سال چیزی طبیعی است و پایان آن زمانی است که کودک هویتش را با والد از جنس خودش شناسایی کرده و امیال جنسی‌اش را سرکوب می‌کند؛ این فرایند در نظریه فروید باعث تشکیل فرا خود می‌شود.عقده ی اودیپ در دوره ی دبستان حل می شود.معادل زنانه ی اُدیپ ،عقده ی الکترا است.

    4:شخصیت هیستریک:
    این شخصیت نمایش دهنده الگویی از عدم ثبات عاطفی ، فزون واکنشی ، خودنمایشی ،خودمحوری،وابستگی و اتکاء به دیگران است .این شخصیّت ،در عین حال ،فعال و برقرار کننده ارتباط است. این اشخاص علاقه دارند مورد توجه دیگران باشند . از دیگر ویژگی هایشان می توان به تلقین پذیری،اغراق در بیان مسائل و هیجان زدگی اشاره کرد.

    5:انواع روش های عینی ارزیابی شخصیت:

    مشاهده ی مستقیم
    آزمون
    پرسشنامه
    فرم های گزارش شخصی
    مصاحبه ی بالینی
    - مصاحبه ساخت دار
    - مصاحبه بدون ساخت
     
  8. 9618104658

    9618104658 New Member

    1:هوش بهر=100×(سن تقویمی÷سن عقلی)
    140=100×(5÷7)

    2:اگاهی اجتماعی،خوداگاهی،مدیریت رابطه،خودمدیریتی

    3:عقده اُدیپ: به تمایل پسربچه برای ارتباط جنسی با مادرش گفته می‌شود که حسی از رقابت با پدر را پدید می‌آورد. این مفهوم نخستین بار توسط فروید توضیح داده شد.پسر به تدریج پی می برد که مادر مورد عشق پدر است و از مادر چشم پوشی و با پدر همانندسازی می کند.فروید معتقد بود که این مرحله عقده ادیپ در رشد کودکان بین ۳ تا ۵ سال چیزی طبیعی است و پایان آن زمانی است که کودک هویتش را با والد از جنس خودش شناسایی کرده و امیال جنسی‌اش را سرکوب می‌کند؛ این فرایند در نظریه فروید باعث تشکیل فرا خود می‌شود.عقده ی اودیپ در دوره ی دبستان حل می شود.معادل زنانه ی اُدیپ ،عقده ی الکترا است.

    4:شخصیت هیستریک:
    این شخصیت نمایش دهنده الگویی از عدم ثبات عاطفی ، فزون واکنشی ، خودنمایشی ،خودمحوری،وابستگی و اتکاء به دیگران است .این شخصیّت ،در عین حال ،فعال و برقرار کننده ارتباط است. این اشخاص علاقه دارند مورد توجه دیگران باشند . از دیگر ویژگی هایشان می توان به تلقین پذیری،اغراق در بیان مسائل و هیجان زدگی اشاره کرد.

    5:انواع روش های عینی ارزیابی شخصیت:

    مشاهده ی مستقیم
    آزمون
    پرسشنامه
    فرم های گزارش شخصی
    مصاحبه ی بالینی
    - مصاحبه ساخت دار
    - مصاحبه بدون ساخت
     
  9. 9618104605

    9618104605 New Member

    بهره هوشی
    140=100×(5÷7)
    2.مدیریت رابطه،آگاهی اجتماعی، خود آگاهی، خود مدیریتی
    معیارهای هوش هیجانی:
    مهارت های درون فردی
    مهارت های میان فردی
    سازگاری
    کنترل استرس
    خلق عمومی
    3. بر اساس نظر فروید
    عقده الکترا :به تمایل دختر بچه برای ایجاد ارتباط جنسی با پدر خود که در سنین ۳ الی ۵ سال طبیعی است گفته میشود. عقده الکترا پس از اینکه کودک هویتش را با والد همجنس خود شناسایی کند ادامه می یابد که حدودا در دوران دبستان اتفاق می افتد و سپس کودک میل جنسی خود را سرکوب می کند و با همجنس خود(مادر) سازگاری میکند.
    معادل آن در پسران عقده ادیپ نامیده می شود.
    4.شخصیت هیستریونیک:این شخصیت نمایش دهنده الگویی از عدم ثبات عاطفی ، فزون واکنشی ، خودنمایشی ،خودمحوری،وابستگی و اتکاء به دیگران است .این شخصیّت ،در عین حال ،فعال و برقرار کننده ارتباط است. این اشخاص علاقه دارند مورد توجه دیگران باشند . از دیگر ویژگی هایشان می توان به تلقین پذیری،اغراق در بیان مسائل و هیجان زدگی اشاره کرد.
    5.
    مشاهده ی مستقیم.آزمون.پرسشنامه.فرم های گزارش شخصی،مصاحبه بالینی،مصاحبه ساخت دار،مصاحبه بدون ساخت
    مصاحبه بالینی بهترین مورد اند
     
    آخرین ویرایش: ‏9 دسامبر 2017
  10. 9618104618

    9618104618 New Member

    جواب سوال یک:هوش بهر برابر است با سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی ضربدر 100 که در این سوال هفت تقسیم بر پنج ضربدر صد میشه صد و چهل
    جواب سوال دو:خودآگاهی.مدیریت رابطه.خودمدیریتی.آگاهی اجتماعی
    جواب سوال سه: الکترا به احساس دختر به ارتباط با پدرش که حس رقابتی با مادر را دارد که به تدریج می فهمد که مادر و پدر رابطه عاشقانه دارند و با مادر همانند می شود که در سن 3
    تا 5 سالگی رخ می دهد و نقطه مقابل آن عقده ادیپ است که در پسران رخ می دهد که تمایل ارتباط با مادر را دارند و حس رقابت با پدر را در پیش می گیرند که وقتی تموم می شود که کودک بفهمد پدر مادر را دوست دارد و خود را مثل پدر کند که باز هم در سن 3 تا 5 سالگی رخ می دهد
    جواب سوال چهار:خودمحوری.وابستگی به دیگران.تشنه توجه و محبت.اغراق در بیان مسایل.ترس از تنهایی.رفتارهای نمایشی.
    جواب سوال پنج:مصاحبه بالینی.فرم های گزارشی شخصی.آزمون.مشاهده مستقیم.پرسشنامه. که روش بالینی یا مصاحبه بهترین روش عینی است
    شماره دانشجویی 9618104618
     
  11. Tannaz.moradi

    Tannaz.moradi New Member

    ۱.هوش بهر=۱۰۰×(سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی)
    ۱۴۰=۱۰۰×(۵÷۷)
    ۲.خوداگاهی(از طریق مشاهده وضعیت خود حاصل میشود.)
    خودمدیریتی(تمام اطلاعات لازم برای ایجاد تغییر در خود را فراهم اوریم و نقاط ضعف خود را درک کنیم و اقدام به رفع انها کنیم.)
    آگاهی اجتماعی(مسایل را از دید دیگران ببینیم و به این فکر باشیم اگر جای دیگران بودیم چه واکنشی از خود نشان می دادیم.)
    مدیریت رابطه (در برقراری رابطه با دیگران موثر واقع شویم و انرا مدیریت کنیم)
    ۳.عقده ادیپ: تمابل جنسی پسر نسبت به مادر که در سن های 3 تا 5 سالگی بروز می کند این نظریه را فروید داد .این حالت باعث یک حالت رقابت با پدر می شود.پایان آن زمانی است که کودک هویتش را با والد از جنس خودش شناسایی می کند (این عقده در دوره دبستان حل می شود).پسر به تدریج پی می برد که مادر مورد عشق پدر است و از مادر چشم پوشی و با پدر همانندسازی می کند....

    عقده الکترا : همان عقده ادیپ در جنس مونث است و تمایل دختر به ارتباط جنسی با پدر است این عقده در سنین 3 تا 5 سالگی همانند عقده ادیپ روی داده و وقتی دختر بچه می بیند مادر مورد عشق پدر است سعی می کند از مادر شبیه سازی کند و خود را شبیه او کند این عقده در سنین بالاتر از بین می رود
    ۴.شخصیت هیستریونیک:این شخصیت نمایش دهنده الگویی از عدم ثبات عاطفی ، فزون واکنشی ، خودنمایشی ،خودمحوری،وابستگی و اتکاء به دیگران است .این شخصیّت ،در عین حال ،فعال و برقرار کننده ارتباط است. این اشخاص علاقه دارند مورد توجه دیگران باشند . از دیگر ویژگی هایشان می توان به تلقین پذیری،اغراق در بیان مسائل و هیجان زدگی اشاره کرد.
    5.مشاهده مستقیم
    آزمون
    پرسشنامه
    فرم های گزارش شخصی
    مصاحبه بالینی
    شماره دانشجویی:9618104663
     
  12. Mohammadsh

    Mohammadsh New Member

    محمد شفیعی
    شماره دانشجویی ۹۶۱۸۱۰۴۶۴۲
    سوال ۱) ۱۴۰ = ۱۰۰ ×( ۵÷۷)
    سوال۲)
    مهارت های درون فردی
    مهارت های میان فردی
    سازگاری
    کنترل استرس
    خلق عمومی
    سوال ۳) ادیپ به تمایل یک پسر برای ارتباط جنسی با مادر خود گویند که حس رقابت با پدر راایجاد میکند و در سن ۳تا۵ سالگی رخ میدهد در دوران دبستان عقده برطرف میشود این موضوع نخستین بار توسط فروید مطرح شده
    است
    بر اساس نظریهٔ فروید، پسران در ابتدا مادرشان را موضوع عشق می‌دانند اما به تدریج پی می‌برند که او موضوع عشق پدرشان نیز هست. بدین ترتیب پدر در تصاحب مادر به رقیب پسر بدل می‌شود و پسر واهمه دارد که پدر قضیب او را قطع کند. پس پسر با چشم‌پوشی از مادر به عنوان موضوع عشق و همانندسازی خود با پدر از این تنگنا می‌رهد. او به جبران چشم‌پوشی از مادر در آینده قادر خواهد بود زنان دیگر را در مقام موضوع عشق برگزیند.عقده الکترا معادل ادیپ است و به تمایل دختر برای ارتباط جنسی با پدرش است که حس رقابت را با مادر ایجاد میکند
    سوال۴)افرادی که دچار کمبود محبت هستند این شخصیت نمایش دهنده الگویی از عدم ثبات عاطفی ، فزون واکنشی ، خودنمایشی ،خودمحوری،وابستگی و اتکاء به دیگران است .این شخصیّت ،در عین حال ،فعال و برقرار کننده ارتباط است .خصوصیات عمده ی این تیپ شخصیتی، توجه طلبی افراطی و آرایش ظاهری برای جلب توجه و هم چنین داشتن رفتارهای هیجانی و نمایشی است همه ی ویژگی های روان شناختی انسان، تا زمانی که در چرخه ی زندگی اش، بی نظمی و آشفتگی ایجاد نکرده باشد، هم چنان یک ویژگی و تیپ منحصر به فرد او تلقی می شود اما موقعی که آن ویژگی از حالت تعادل فراتر یا فروتر رود، اختلال نامیده می شود و باید مورد بررسی و درمان قرار گیرد. درباره ی تیپ شخصیتی هیستریانیک نیز هنگامی که یک یا چند مورد از ویژگی های بالا، به صورت زمان دار و تکرار شونده در وجود فرد ریشه بدواند و مسیر روانی- رفتاری او را از حالت طبیعی خارج کند، فرد به اختلال شخصیت هیستریک مبتلا می شود
    سوال ۵)آزمون- مشاهده مستقیم -پرسشنامه- فرم های گزارش شخصی- مصاحبه بالینی
    مصاحبه بالینی بهترین روش آن است
     
    آخرین ویرایش: ‏9 دسامبر 2017
  13. 9618104628

    9618104628 New Member

    1-(سن عقلی تقسیم برتقویمی )*100
    (7/5)*100=140

    2-a)خودآگاهی-b)خودمدریتی-c)آگاهی اجتماعی-d)مدریت رابطه
    شاخص ها:
    الف) مهارت های درون فردی

    توانایی هایی که شخص را قادر می سازد تا نسبت به ظرفیت های خود آگاهی یابد و مدیریت کند؛ مانند خودآگاهی هیجانی، جرات، عزت نفس، خودشکوفایی و استقلال

    خودآگاهی هیجانی (بازشناسی و فهم احساسات خود)

    ابراز وجود (ابراز احساسات، عقاید، تفکرات و دفاع از حقوق شخصی به شیوه ای سازنده)
    عزت نفس (آگاهی، فهم، پذیرش و احترام به خویش)
    خودشکوفایی (تحقق بخشیدن به استعدادهای بالقوه خویشتن)
    استقلال (خودفرمانی و خودکنترلی در تفکر و عمل شخصی و رهایی از وابستگی هیجانی)
    ب) مهارت های میان فردی

    توانایی هایی که شخص را یاری ساخته تا به نحوی مناسب بادیگران ارتباط و سازگاری پیدا کند مثل همدلی، روابط میان فردی و مسوولیت پذیری اجتماعی.

    روابط میان فردی (آگاهی، فهم و درک احساسات دیگران، ایجاد و حفظ روابط رضایت بخش دو جانبه که به صورت نزدیکی هیجانی و وابستگی مشخص می شود)

    مسئولیت پذیری اجتماعی (عضو مؤثر و سازنده گروه اجتماعی خود بودن، نشان دادن خود به عنوان یک شریک خوب)
    همدلی (توان آگاهی از احساسات دیگران، درک احساسات و تحسین آن ها)
    ج) مهارت سازگاری

    توانایی هایی که شخص برای حل مسائل به آن نیازمند است؛ مثل حل مسئله، آزمون واقعیت و انعطاف پذیری

    حل مساله (تشخیص و تعریف مسائل، همچنین ایجاد راه کارهای مؤثر)

    واقعیت سنجی (ارزیابی مطابقت میان آنچه به طور ذهنی و آنچه به طور عینی، تجربه می شود)
    انعطاف پذیری (تنظیم هیجان، تفکر و رفتار به هنگام تغییر موقعیت و شرایط)
    د) مهارت کنترل استرس

    توانایی که فرد جهت تحمل تنش و کنترل تکانه ها به آن نیازمند است. مثل تحمل تنش و کنترل تکانه

    تحمل تنش و استرس (مقاومت در برابر وقایع نامطلوب و موقعیت های استرس زا)

    کنترل تکانه (ایستادگی در مقابل تکانه یا انکار تکانه)
    و) مهارت برخورداری از خلق عمومی

    مچموع عوامل و شرایط درونی که زمینه ی نشاط، امیدواری و خوش بینی فرد را فراهم می سازد.

    شادکامی (احساس رضایت از خویشتن، شاد کردن خود و دیگران)

    خوشبینی (نگاه به جنبه های روشن زندگی و حفظ نگرش مثبت حتی در مواجهه با ناملایمات)




    3-(عقده به معنای دسته‌ای از تصورات باطنی است که دارای ساختمانی منسجم‌اند و مجموعه‌ای از افکار و علائق نفسانی را تشکلیل می‌دهند که از لحاظ احوال قلبی واجد قدرت و نیرویی بسزا شده‌اند.)درسنین بین 3تا 5 سالگی ایجادمی شود که جنس پسر میل جنسی به مادر خودپیدا می کند حس رقابت با پدر را در پیش می گیرد.در این سن، فرزند پسر گاهی اوقات به طلاق یا مرگ پدر خیلی اهمیت نمی‌دهد؛ به دلیل اینکه می‌خواهد به مادر چسبیده باشد. به عبارت دیگر پسر در این ایام گرایش جنسی و جسمی به مادرش دارد و به همین جهت است که می‌تواند یک زمینه قهر و خشم نسبت به پدرش داشته باشد. این عقده ادیپ است این مفهوم نخستین بار توسط فروید توضیح داده شد (پایان آن زمانی است که کودک هویتش را با والد از جنس خودش شناسایی کرده و امیال جنسی‌اش را سرکوب می‌کند)در دوران دبستان فردبرطرف می شود.این نوع عقده در جنس مونث را الکترامیگویند.

    4-(ختلالات شخصیت در واقع گروهی از بیماری‌های روانی است که شامل الگوهای بلند‌مدت افکار و رفتارهای ناسالم و غیرقابل انعطاف بوده و باعث ایجاد مشکلات جدی در روابط بین فردی و شغل انسان می‌شود.)این نوع افراد ازنظر عاطفی و هیجانی وابسته بوده و در خانواده کمبود محبت داشته که نیاز دارد توجه بقیه راجلب کند.رفتارهایش را نیز مطابق با همین موضوع انجام میدهد که هم میتواند زننده باشد هم معقول ولی در هر حال هدف آن جلب توجه است.این افراد هرگاه مورد توجه نباشند بشدت آشفته و دچار پریشانی می‌شوند و خواهان تحریک و تازگی و هیجان می‌شوند.این افراد تا جایی پیش می‌روند که ممکن است برای جلب نظر دیگران دست به خودکشی‌های نمایشی نیز بزنند.درمان این اختلال ترکیبی از درمان‌های روانشناختی و دارودرمانی است که داروها از سوی روانپزشک تجویز می‌شود و برای درمان ابتدا لازم است مشخص کنیم فرد سبک نمایشی دارد یا دچار اختلال است.

    5-نواع روش های عینی ارزیابی شخصیت:

    مشاهده ی مستقیم
    آزمون
    پرسشنامه
    فرم های گزارش شخصی
    مصاحبه ی بالینی
    مصاحبه ساخت دار
    مصاحبه بدون ساخت
    با توجه به گفته های سر کلاس که بنده در یاد دارم احتمالا مصاحبه های بالینی بهترین مورد باشد.
     
    آخرین ویرایش: ‏9 دسامبر 2017
  14. 9618104665

    9618104665 New Member

    ۱. هوش بهر = سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی(واقعی) ضرب در ۱۰۰
    ۷/۵ *۱۰۰ = ۱۴۰

    ۲. هوش هیجانی استفاده از این ۴مهارت است و ۵ شاخص دارد.
    آگاهی های اجتماعی
    خود آگاهی
    مدیریت رابطه
    مدیریت خود
    شاخص های هوش هیجانی :

    Self perception یا ادراک از خود
    Self expression یا بیان احساسات خود
    Interpersonal برقراری روابط اجتماعی
    Decision making توان مدیریت احساسات
    Stress management توانایی مدیریت تنش ها و چالش ها و حل کردن انها

    ۳. هردو بین سن ۳تاپنج سال شکل میگیرند و مشابه هم هستند فقط ادیپ در مورد پسرها و الکترا درمورد دخترها بیان میشود.برای مثال در ادیپ پسرها:به مادر خود میل جنسی دارند و وقتی حضور پدرشان را حس میکنند با ان رقابت میپردازند تا حدودا دوره ابتدایی که متوجه میشوند رابطه پدر و مادرشان از روی عشق است و نه سو استفاده و حس رقابت در کودک از بین میرود.
    ۴. خود محوری
    عدم ثبات احساسات
    خود نمایشی
    وابستگی و اتکا به دیگران
    فعال واجتماعی
    هیجان زدگی
    تلقین پذیری
    اغراق در بیان مسایل
    ۵. مصاحبه بالینی
    مشاهده مستقیم
    پرسشنامه
    آزمون
    فرم های گزارش شخصی
    و بهترین روش ان مصاحبه بالینی است.
     
    آخرین ویرایش: ‏9 دسامبر 2017
  15. 9618104679

    9618104679 New Member

    1.
    7÷5×۱۰۰=140

    ۲.
    هوش هیجانی یعنی توانایی استفاده از چهارمهارت خود اگاهی وخو مدیریتی واگاهی اجتماعی ومدیریت رابطه که دومهارت اول به خود فرد مربوط میشود به اینصورت که هیجانات خود را درک میکند و انهارا کنترل میکندولی دوتای بعدی به رابطه فرد بادیگران مربوط است که بتواند هیجانات دیگران رابفهمد وانها رادررابطه باخود مدیریت کند.واز نظر باران دارای 5شاخص است 1.هوش درون فردی 2.هوش بین فردی 3.کنترل استرس 4.توان سازگاری5.خلق عمومی
    خوداگاهی(از طریق مشاهده وضعیت خود حاصل میشود.)

    خودمدیریتی(تمام اطلاعات لازم برای ایجاد تغییر در خود را فراهم اوریم و نقاط ضعف خود را درک کنیم و اقدام به رفع انها کنیم.)
    آگاهی اجتماعی(مسایل را از دید دیگران ببینیم و به این فکر باشیم اگر جای دیگران بودیم چه واکنشی از خود نشان می دادیم.)
    مدیریت رابطه (در برقراری رابطه با دیگران موثر واقع شویم و انرا مدیریت کنیم)

    ۳.عقده ادیپ: تمابل جنسی پسر نسبت به مادر که در سن های 3 تا 5 سالگی بروز می کند این نظریه را فروید داد .این حالت باعث یک حالت رقابت با پدر می شود.پایان آن زمانی است که کودک هویتش را با والد از جنس خودش شناسایی می کند (این عقده در دوره دبستان حل می شود).پسر به تدریج پی می برد که مادر مورد عشق پدر است و از مادر چشم پوشی و با پدر همانندسازی می کند....

    عقده الکترا : همان عقده ادیپ در جنس مونث است و تمایل دختر به ارتباط جنسی با پدر است این عقده در سنین 3 تا 5 سالگی همانند عقده ادیپ روی داده و وقتی دختر بچه می بیند مادر مورد عشق پدر است سعی می کند از مادر شبیه سازی کند و خود را شبیه او کند این عقده در سنین بالاتر از بین می رود

    ۴.شخصیت هیستریونیک:این شخصیت نمایش دهنده الگویی از عدم ثبات عاطفی ، فزون واکنشی ، خودنمایشی ،خودمحوری،وابستگی و اتکاء به دیگران است .این شخصیّت ،در عین حال ،فعال و برقرار کننده ارتباط است. این اشخاص علاقه دارند مورد توجه دیگران باشند . از دیگر ویژگی هایشان می توان به تلقین پذیری،اغراق در بیان مسائل و هیجان زدگی اشاره کرد.

    5.مشاهده مستقیم
    آزمون
    پرسشنامه
    فرم های گزارش شخصی
    مصاحبه بالینی
     
  16. 9618104621

    9618104621 New Member

    هوش بهر=۱۰۰×(سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی)
    ۱۴۰=۱۰۰×(۵÷۷)

    ۲.خوداگاهی(از طریق مشاهده وضعیت خود حاصل میشود.)

    خودمدیریتی(تمام اطلاعات لازم برای ایجاد تغییر در خود را فراهم اوریم و نقاط ضعف خود را درک کنیم و اقدام به رفع انها کنیم.)
    آگاهی اجتماعی(مسایل را از دید دیگران ببینیم و به این فکر باشیم اگر جای دیگران بودیم چه واکنشی از خود نشان می دادیم.)
    مدیریت رابطه (در برقراری رابطه با دیگران موثر واقع شویم و انرا مدیریت کنیم)

    ۳.عقده ادیپ: تمابل جنسی پسر نسبت به مادر که در سن های 3 تا 5 سالگی بروز می کند این نظریه را فروید داد .این حالت باعث یک حالت رقابت با پدر می شود.پایان آن زمانی است که کودک هویتش را با والد از جنس خودش شناسایی می کند (این عقده در دوره دبستان حل می شود).پسر به تدریج پی می برد که مادر مورد عشق پدر است و از مادر چشم پوشی و با پدر همانندسازی می کند....

    عقده الکترا : همان عقده ادیپ در جنس مونث است و تمایل دختر به ارتباط جنسی با پدر است این عقده در سنین 3 تا 5 سالگی همانند عقده ادیپ روی داده و وقتی دختر بچه می بیند مادر مورد عشق پدر است سعی می کند از مادر شبیه سازی کند و خود را شبیه او کند این عقده در سنین بالاتر از بین می رود

    ۴.شخصیت هیستریونیک:این شخصیت نمایش دهنده الگویی از عدم ثبات عاطفی ، فزون واکنشی ، خودنمایشی ،خودمحوری،وابستگی و اتکاء به دیگران است .این شخصیّت ،در عین حال ،فعال و برقرار کننده ارتباط است. این اشخاص علاقه دارند مورد توجه دیگران باشند . از دیگر ویژگی هایشان می توان به تلقین پذیری،اغراق در بیان مسائل و هیجان زدگی اشاره کرد.

    5.مشاهده مستقیم
    آزمون
    پرسشنامه
    فرم های گزارش شخصی
    مصاحبه بالینی(بهترین روش)
     
  17. 9618104630

    9618104630 New Member

    ج۱:سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی ضربدر ۱۰۰
    7/5×100=140​
    ج۲:آگاهی اجتماعی،مدیریت رابطه،خودآگاهی،خودمدیریتی
    معیار های هوش هیجانی: مهارت های درون فردی
    مهارت های میان فردی
    سازگاری
    کنترل استرس
    خلق عمومی
    ج۳:فروید عقیده داشت پسر بچه در سن ۳ تا ۵ سالگی یک نوع تمایل جنسی به مادر خود پیدا میکند و با پدرش احساس رقابت میکند که به آن عقده ادیپ میگویند
    عقده الکترا:مانند عقده ادیپ هست اما در جنس مونث و تمایل جنسی دختربچه با پدر هست
    دختر بچه می بیند که مادرش مورد عشق پدر است ورفتار هایی نشان می دهد تا مورد توجه باباش باشه و حس رقابتی با مادر دارد
    ج۴:شخصیت هیستریک: این شخصیت نمایش دهنده الگویی از عدم ثبات ،خود محوری،وابستگی و اتکا به دیگران هست افراد داری این شخصیت برون گرا و احساسی اند و جذاب برای جنس مخالف هستند دارای اعتماد به نفس پایین میباشند و روابط خود را با دیگران صمیمی تر از آنچه هست میپندارند
    ج۵:مصاحبه بالینی(بهترین روش)
    مشاهده مستقیم
    پرسشنامه
    آزمون
    فرم های گزارش شخصی
     
  18. 9618104614

    9618104614 New Member

    سوال۱:بهره هوشی=سن تقویمی/سن عقلی×۱۰۰
    7/5×100=140
    سوال۲:اگاهی اجتماعی،خوداگاهی،مدیریت رابطه،خودمدیریتی
    سوال۳:عقده ی ادیپ در نظریه ی فروید تمایل جنسی پسر به مادر که حس رقابت با پدر را به همراه دارد در سنین ۳ تا ۵ سالگی اتفاق می افتد که امری طبیعی است و پس آن کودک هویت خود را با والد از جنس خودش شناسایی میکند و امیالش را نسبت به والد سرکوب میکند.عقده ی الکترا در دختران معادل عقده ی ادیپ در پسران است.
    سوال۴.این شخصیت فعال و اجتماعی ایست اما درعین حال نشان دهنده عدم ثبات عاطفی،خودمحوری،وابستگی و اتکا به دیگران و خود نمایی است.
    سؤال ۵:
    ۱.مشاهده‌ی مستقیم
    ۲.آزمون
    ۳.پرسشنامه
    ۴.فرم های گزارش شخصی
    ۵.مصاحبه‌ی بالینی که بهترین روش است.
    imanalone
     
  19. leilimosalanejad

    leilimosalanejad دکتر مصلی نژاد عضو کادر مدیریت

    با سلام و تشکر از دوستان پاسخ دهنده
    توجه شما را به نکات زیر جلب مینمایم
    مشاهده بالین در کنار سایر روشهای عینی بهترین روش سنجش شخصیت است
    مثالهای ذکر شده در خصوص تناسب گروه های شغلی با معیارهای هوش چند گانه اغلب صحیح ÷یشنهاد شده است
    هوشبهر محاسبه شده همه صحیح بود
    موفق باشید
     
  20. nima660

    nima660 New Member

به اشتراک بگذارید